Bij de meldkamers van de brandweer kwamen in 2016 bijna 222.000 meldingen binnen van incidenten. Dat zijn er 12.000 minder dan een jaar eerder. In 55% van de gevallen ging het om brand, de overige meldingen waren verzoeken om hulp. Zowel het aantal meldingen voor hulp (-10%) als het aantal voor brand (-1%) daalde vorig jaar ten opzichte van 2015.
Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Daling van 10.000 daadwerkelijke brandmeldingen
Van de 222.000 meldingen van incidenten die in 2016 bij de meldkamers van de brandweer binnenkwamen, leidden 141.000 tot het daadwerkelijk alarmeren van de brandweer, een goede 10.000 alarmeringen minder dan het daar jaar daarvoor. Ruim één derde van de meldingen werden door de meldkamer zelf afgehandeld. Dat is ongeveer evenveel als voorgaande jaren. De alarmeringen leidden in 93% van de gevallen tot het daadwerkelijk uitrijden van de brandweer die in 82% van de keren ook daadwerkelijk ter plaatse kwam. In de overige gevallen bleek dat de brandweer niet meer nodig was en werd de inzet afgebroken.
> Lees ook Brandweer rukt meest uit rond etenstijd
Responstijd brandweer iets toegenomen
De gemiddelde responstijd bij brand is in 2016 met 6 seconden toegenomen. De responstijd is de tijd vanaf het moment van de aanname door de brandweercentralist en het ter plaatse verschijnen van de brandweer op het adres van het incident. Gemiddeld deed de brandweer in 2016 er 7,5 minuten over om bij het incidentadres te komen. De gemiddelde tijd tussen de aanname door de brandweercentralist en het alarmeren van de brandweer nam met 6 seconden toe. De gemiddelde uitruktijd en rijtijd zijn gelijk gebleven.
Uitfilteren loze meldingen kost tijd
Om het aantal loze meldingen terug te dringen, investeerden meldkamers meer tijd in de verificatie van de melding alvorens de brandweer te alarmeren.
> Lees ook Uitruktijd brandweer: 7,4 minuten