De Nederlandse regering gaat de komende jaren steviger inzetten op veiligheid en internationale samenwerking in het Noordpoolgebied. Dat staat in de nieuwe Nederlandse polaire strategie voor 2026 tot 2030, waarmee de ministerraad heeft ingestemd. Naast klimaatverandering en wetenschappelijk onderzoek krijgt ook de geopolitieke situatie rond de Noordpool een prominentere plek in het beleid.
Volgens het kabinet hebben ontwikkelingen in de poolgebieden steeds meer invloed op Nederland. Daarbij gaat het niet alleen om smeltende ijskappen en zeespiegelstijging, maar ook om nieuwe zeeroutes, grondstoffenwinning en oplopende spanningen tussen grootmachten.
Noordpool steeds belangrijker voor NAVO
Met name het Arctisch gebied staat internationaal steeds meer onder druk. Door klimaatverandering smelt het zee-ijs sneller, waardoor delen van het gebied beter toegankelijk worden voor scheepvaart, energieprojecten en militaire aanwezigheid. Tegelijkertijd neemt de concurrentie tussen landen als Rusland, China en NAVO-bondgenoten toe.
Nederland wil daarom meer betrokkenheid van de NAVO bij de veiligheid in het hoge noorden. Het kabinet kondigt aan vaker deel te nemen aan NAVO-oefeningen in het gebied en intensiever samen te werken met Arctische bondgenoten zoals Noorwegen en Canada.
Die koerswijziging sluit aan bij bredere ontwikkelingen binnen de NAVO. Eerder dit jaar begon het bondgenootschap met voorbereidingen voor de nieuwe missie Arctic Sentry, gericht op versterkte bewaking van het Noordpoolgebied en Groenland. Ook Nederland liet toen weten bereid te zijn een bijdrage te leveren.
Daarnaast voert de NAVO al langer operaties uit in het hoge noorden. In 2025 stond een NAVO-maritieme taakgroep in het Noordpoolgebied zelfs onder Nederlandse leiding.
Klimaat en economie blijven belangrijke thema’s
Ondanks de nadruk op veiligheid blijft klimaatverandering een belangrijk onderdeel van de strategie. Nederland waarschuwt dat smeltende ijskappen in Groenland en Antarctica directe gevolgen hebben voor de zeespiegel en daarmee ook voor de Nederlandse kustveiligheid. Ook kunnen door het verdwijnen van ijs nieuwe handelsroutes ontstaan tussen Europa en Azië.
Het kabinet wil bovendien inzetten op “verantwoorde grondstofwinning” in het Noordpoolgebied. Door de dooi komen grondstoffen in de toekomst mogelijk makkelijker beschikbaar, maar Nederland benadrukt dat economische activiteiten niet ten koste mogen gaan van natuur en lokale gemeenschappen.
Bescherming Antarctica centraal
Voor Antarctica kiest Nederland juist nadrukkelijk voor natuurbehoud en internationale afspraken. Het kabinet wil zich inzetten tegen biodiversiteitsverlies, vervuiling en ongereguleerd toerisme op het continent. Ook blijft Nederland actief binnen het Antarcticaverdrag, dat militaire activiteiten en grondstoffenwinning op Antarctica verbiedt.
Nederland investeert daarnaast in wetenschappelijk poolonderzoek, onder meer naar zeespiegelstijging, vervuiling en vogelgriep. In 2028 is Nederland gastland van de vijftigste vergadering van de Antarctic Treaty Consultative Meeting (ATCM), waar landen over het beheer van Antarctica overleggen.
Volgens het kabinet zijn de poolgebieden daarmee niet langer een ver-van-ons-bedshow. ‘De ontwikkelingen in het noordpoolgebied raken direct aan onze veiligheid, economie en het klimaat’, schrijft het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Bron: Rijksoverheid.nl (Afbeelding van Peter Schmidt via Pixabay)
Volg Security Management op LinkedIn


