Het grootste deel van het Nederlandse publiek heeft vertrouwen in de beveiligingsbranche en een groot deel heeft een goede of neutrale indruk. Over de reputatie in Nederland, de bereikte successen en de kwaliteit van de dienstverlening is men minder uitgesproken. Over het algemeen vindt men dat de beveiliger bijdraagt aan het gevoel van veiligheid. De sector is vooral bekend door de man of vrouw die herkenbaar is aan een uniform en zich correct gedraagt.
Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO naar het imago van de beveiligingsbranche, in opdracht van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging. Aanleiding is de behoefte aan een sterkere profilering van de sector mede in het licht van de groeikansen in de markt.
In het onderzoek is naast een breed kwantitatief deel de dialoog gezocht met maatschappelijke stakeholders over het huidige en gewenste beeld van de sector. Bestuurders, politici, politie, overheid, gemeenten, opdrachtgevers, opleiders, werkgevers en (potentiële) werknemers zijn in het onderzoek meegenomen.
De sector constateert een informatieachterstand bij diverse doelgroepen, wil de beeldvorming verder inkleuren en signaleert een aantal aandachtspunten voor de achterban. De branche heeft vijf imagothema's geselecteerd om mee aan de slag te gaan: vernieuwing, reputatie, beroepsbeeld, sociale vaardigheden, waardering.
De thema's krijgen een plek in een campagne die naar verwachting in het najaar van 2012 van start gaat.