Groningen Airport Eelde (GAE) heeft na een zorgvuldige selectieperiode gekozen voor een nieuw toegangscontrolesysteem en zit momenteel volop in de voorbereidende fase om het naar verwachting nog voor de zomer te implementeren.
Betty Rombout
Groningen Airport Eelde (GAE) is een vliegveld voor de burgerluchtvaart, gelegen nabij het dorp Eelde in de gemeente Tynaarlo in het noorden van de provincie Drenthe. De luchthaven ligt zo’n tien kilometer ten zuiden van de stad Groningen en is de op vier na grootste luchthaven van Nederland.
Verouderd toegangscontrolesysteem
Onno de Jong is als Airport Manager op GAE verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie, de handling, de security en de maintenance van de luchthaveninfrastructuur. Hij vertelt: ¨We waren aan een nieuw toegangscontrolesysteem toe. Het systeem dat we tot nu toe gebruiken is namelijk verouderd. Met name daar waar we kijken naar maximale veiligheid. Bovendien wordt de software ervan niet meer ondersteund.¨
Opstellen van programma van eisen
Het project startte in de zomer van 2019 met het benaderen van een aantal leveranciers, waarvan het vliegveld goede referenties had. Dit gebeurde aan de hand van een zorgvuldig opgezet programma van eisen (PvE). De Jong: ¨We hebben bijvoorbeeld aangegeven op hoeveel deuren we het systeem wilden en over hoeveel paslezers we wilden beschikken. Alle offertes hadden dezelfde opzet en waren daardoor vergelijkbaar. Dus niet dat de een wel de kabels meenam in de berekening en de ander niet, om een voorbeeld te noemen.¨
Maatwerk
De keuze viel uiteindelijk op EAL. De Jong licht deze keuze toe: ¨Het werkt in hun voordeel dat zij een deel van het systeem zelf maken en dus maatwerk kunnen leveren. Een voorbeeld? Zij maken een unit die een aantal dichtbij elkaar liggende deuren aanstuurt. Andere systemen gebruiken daarvoor vaak meerdere units. Wat zij doen, is qua ruimte efficiënt. Daarnaast bleek het ook een prijstechnisch interessant optie.¨
Veiligheid
Maar niet onbelangrijk, ook qua veiligheid kwam het systeem goed uit de bus. De Jong legt uit: ¨Het oude toegangscontrolesysteem zit qua veiligheid ´in de lagere regionen´. Om onder andere zo goed mogelijk hacken tegen te kunnen gaan, hebben we gekozen voor de veilige Mifare toegangspas.
We hebben straks een betere beveiliging
Variaties in autorisaties mogelijk
Daarnaast maakt het systeem ook managementrapportages en biedt het de mogelijkheid om allerlei variaties in autorisaties te maken. De luchtvaart ´hangt´ aan een screeningssystematiek die een periode omvat van vijf jaar. Een geldigheid van de passen voor een dergelijke periode, is voor ons dan ook een vereiste. Het systeem maakt bovendien op een eenvoudige wijze bezoekerspassen aan: scannen van een ID en direct een pas printen.¨
>> LEES OOK: Stadskantoor Alkmaar na verbouwing: ontmoeten en samenwerken
Den Helder werkt met hetzelfde toegangscontrolesysteem
Het feit dat ook een aantal andere vliegvelden inmiddels met dit toegangscontrolesysteem werken, speelde voor GAE ook mee in de uiteindelijke keuze. ¨We werken als luchthavens veel met elkaar samen. Drie keer per jaar komen we bijeen en praten we onder andere over security. Staat een van ons voor de keuze van een ander toegangscontrolesysteem, dan bediscussiëren we dat. Onder andere Den Helder heeft dit systeem en hun ervaringen ermee zijn erg positief.¨
Eerst implementatie, dan integratie met andere systemen
Voor alle duidelijkheid, het nieuwe toegangscontrolesysteem is volledig te integreren met bijvoorbeeld camerasystemen en brandmeldinstallaties. ¨Het biedt veel integratiemogelijkheden, maar we concentreren ons nu eerst op de implementatie van het toegangscontrolesysteem zelf”, aldus De Jong.
Overgangsperiode wordt gebruikt om ook database op te schonen
En dat laatste kost enige tijd. Te meer omdat geleidelijk overgestapt dient te worden van het oude naar het nieuwe systeem. ¨We hebben nu dus tijdelijk een overgangssituatie waarbij we met verschillende toegangspassen werken. Naast de passen zijn we momenteel ook bezig met het opschonen van de database, waarbij we kijken of alle autorisaties nog oké zijn. Moeten sommige ingeperkt worden? Na afronding van deze werkzaamheden gaan we alles gefaseerd overzetten. Naar verwachting zal het project rond de zomer zijn afgerond.¨
Voordelen: betere en eenvoudiger beveiliging
De Jong somt ten slotte de voornaamste voordelen van het nieuwe toegangscontrolesysteem nog eens op. ¨We hebben straks een betere beveiliging, het uitgeven van bezoekerspassen is veel eenvoudiger, en ook de aanvraagprocedure is eenvoudiger omdat we gegevens automatisch kunnen inlezen.¨
>> LEES OOK: Provincie Groningen: gastvrij veilig
Tip: sta open voor nieuwe technieken
Afsluitend heeft De Jong nog een tweetal tips voor vliegvelden die wellicht ook voor de keuze staan van een nieuw toegangscontrolesysteem. “Allereerst is het belangrijk de uitvraag voor leveranciers heel helder en tot in detail op te stellen. Zodanig dat je ´appels met appels kunt vergelijken’. En sta open voor nieuwe technieken. Vaak borduren we voort op een systeem dat we al kennen. Maar nieuwe ontwikkelingen in de markt kunnen ook zeker interessant zijn.¨
Betty Rombout is freelance journalist
– Trends in toegangscontrole
– 5G: kansen en uitdagingen voor veiligheid
– Biometrie in fysieke toegangscontrole
Volg Security Management op LinkedIn