Waarom zouden mensen alleen kunnen werken op kantoor? En dan alleen op vaste tijden? Veel werkgevers laten de teugels vieren en gaan over op Het Nieuwe Werken. Maar er is een aandachtspunt: hoe ga je om met vertrouwelijke informatie? En is Het Nieuwe Werken eigenlijk wel geschikt voor alle afdelingen?
Het gebeurt regelmatig. Gert-Jan Poelman krijgt een telefoontje over een collega bij de Rabobank, een collega die wordt verdacht van lekken van informatie. Privacygevoelige informatie dus. “Vroeger was dat geen probleem”, zegt Poelman. “Toen werkten wij in een afgesloten ruimte en vrijwel dagelijks op kantoor. Maar vervolgens werd Het Nieuwe Werken ingevoerd, en vanaf dat moment moest je voortdurend om je heen kijken. Wie luistert er mee? Wat mogen collega’s horen? Waar kan ik dit gesprek wél voeren?”
Juist voor Poelman zijn dit prangende zaken. Want hij is manager Fraud & Corporate Security. En die afdeling is binnen de Rabobank verantwoordelijk voor aanpak van alle interne en externe fraudes, en voor integriteitgerelateerde incidenten. Niet alleen diefstal van een laptop op de werkplek, maar ook securitygerelateerde calamiteiten: wereldwijd en groepsbreed.
Database
Voor een securitymanager als Poelman leidt Het Nieuwe Werken dan ook tot hoofdbrekens. En niet alleen als het gaat om zijn eigen afdeling. Want hoe schakelen al die Rabobankmedewerkers over zonder dat gevoelige informatie op straat komt te liggen? “Een groot deel van onze medewerkers heeft toegang tot onze klantendatabase”, zegt Poelman. “Daarin staan gegevens van beursgenoteerde ondernemingen en ook vind je daar informatie over fraude, procedures en contracten. Als onze medewerkers overal kunnen werken, overal kunnen inloggen, kan dat leiden tot beveiligingsrisico’s. Bovendien zag je dat ze hard copy informatie mee naar huis namen om daar te kunnen werken.”
Jij hebt thuis toegang tot de klantendatabase, maar het is niet de bedoeling dat het hele gezin meekijkt
Daarom werd de invoering van Het Nieuwe Werken goed voorbereid. “Allereerst hebben we het hele proces gedigitaliseerd”, zegt Poelman. “Als medewerkers privacygevoelige informatie mee naar huis nemen, moeten ze niet gaan slepen met allerlei papieren dossiers. Dat is veel te diefstalgevoelig. In plaats daarvan kreeg iedereen een laptop die werkt met een pasje en een wachtwoord. Zelfs als iemand erin slaagt om zo’n ding te stelen, krijgt hij geen toegang tot de bestanden. De dubbele beveiliging is te sterk. Bovendien hebben we medewerkers goed voorgelicht: jij hebt ook thuis toegang tot de klantendatabase, maar het is niet de bedoeling dat het hele gezin meekijkt.”
Tegenbeweging
Toch denkt Poelman dat Het Nieuwe Werken in eerste instantie wat te ver is doorgeschoten. “Oorspronkelijk was het bedoeld voor iedereen, ook bijvoorbeeld voor onze afdeling. Maar dat was onwerkbaar: niet langer zat je met collega’s bij elkaar en dus moest ieder gesprek via de telefoon. Je was voortdurend op zoek naar een telefoonhok dat nog vrij was. Daarom kregen we snel weer een eigen ruimte.”
Opkomst nieuwe managementtechnieken
Een tegenbeweging dus. En die ziet Poelman niet alleen bij zijn afdeling. “Ook Het Nieuwe Werken op zich is enigszins op zijn retour. Veel bedrijven omarmen nu managementtechnieken als Lean en Agile. En die vereisen juist méér aanwezigheid. De bedoeling is om jezelf en je afdeling continu te verbeteren. Als er op dinsdag wat fout gaat, volgt er woensdag een analyse en donderdag een verbetervoorstel. Dat wordt vervolgens de maandag daarop geïmplementeerd en de maandag daarna geëvalueerd. Als meer dan de helft van je medewerkers thuis zit, valt dat lastig te realiseren.”
Asis Security Management Congres
Rabobank hanteert sinds enkele jaren het concept van ‘Het Nieuwe Werken’ (HNW). Gert-Jan Poelman, manager Fraud & Corporate Security gaat tijdens een kennissessie op het Asis Security Management Congres in op de security uitdagingen van het nieuwe werken bij Rabobank.