“Het is hoog tijd dat nudging het hobbystadium ontstijgt”, zegt Denise de Ridder, hoogleraar psychologie aan de Universiteit Utrecht, in een interview met ToeZine.
Nudges zijn (kleine) middelen die subtiel gedrag sturen. Zo werden in het centrum van Hilversum rode lopers en spiegels geplaatst die sociaal en veilig gedrag uitlokken. Of denk aan de matrix borden ‘u rijdt te snel’. Deze nudges spelen in op de automatische, onbewuste manier waarop mensen keuzes maken.
‘Tijd dat nudging hobbystadium ontstijgt’
Om met nudging aan de slag te gaan is een landelijk opererend Behavioural Insights Team (BIT) van essentieel belang, vindt De Ridder. In Nederland is er wel een netwerk aan de slag, en het ministerie van Algemene Zaken heeft een eigen BIT. “Maar veel lokale overheden wordt het wiel steeds opnieuw uitgevonden. Het is hoog tijd dat nudging het hobbystadium ontstijgt. We moeten kennis over de toepassing van het gedachtengoed in verschillende sectoren – van voeding en gezondheid tot de belastingen – bundelen en uitbouwen.”
Nudging biedt kansen voor orde en handhaving
Nudging biedt namelijk kansen voor orde en handhaving in de openbare ruimte. “We hebben lang gedacht dat als je de regels maar goed uitlegt, mensen ze uiteindelijk wel gaan naleven. Maar zelfs als mensen wel willen, kunnen ze het niet altijd; en mensen doen ook niet altijd wat ze in theorie best zouden willen.” Overigens werkt het niet altijd, vertelt ze ook in het interview. “Voor ernstige delicten en bij onverbeterlijke regelovertreders moeten we gewoon voor handhaving kiezen.” (Bron: ToeZine)
> Lees ook Trends in sociale veiligheid