Een directeur van een transportbedrijf komt ter ore dat een van zijn medewerkers een eigen onderneming zou hebben. Dit verbaast de directeur, want dit feit is hem niet bekend. Dat zou wel moeten, want het is bij het transportbedrijf verplicht om nevenactiviteiten te melden.
Marcel Boekhorst
Naar aanleiding van dit vermoeden wordt een recherchebureau gevraagd om een onafhankelijk feitenonderzoek in te stellen. Het persoonsgericht onderzoek bestaat onder ander uit het digitaal rechercheren in open bronnen (open source intelligence). Bij het raadplegen van het Handelsregister van de Kamer van Koophandel blijkt dat de medewerker inderdaad een eigen bedrijf heeft. De activiteiten van de onderneming worden daarin omschreven als ‘het verlenen van diverse (transport)diensten’. Dit lijkt nogal op de activiteiten van zijn werkgever. Tevens wordt in het Handelsregister onder contactgegevens het zakelijke mobiele telefoonnummer van de medewerker aangetroffen.
In de auto van zijn werkgever rijdt hij ritten voor zijn eigen transport-bedrijf
Onverklaarbare ritten
Behalve deze gegevens over de medewerker en zijn onderneming, wordt op internet ook een socialemediaprofiel van de onderneming aangetroffen. Hieruit blijkt dat de medewerker daadwerkelijk actief diensten aanbiedt – ‘voor al uw sneltransport’ – en dat de medewerker zo dus inkomsten heeft naast zijn reguliere baan. Uit de onderzochte rittenadministratie blijkt vervolgens dat er onverklaarbare ritten zijn gereden door deze medewerker: ritten die niet overeenkomen met de rittenplanning. Door middel van observatieonderzoek wordt duidelijk dat hij in de tijd van zijn werkgever ritten rijdt voor zijn eigen transportonderneming, nota bene met de bedrijfsauto van zijn werkgever.
De medewerker wordt naar aanleiding van de resultaten van het rechercheonderzoek ontslagen. Verder realiseert de directie zich dat ze ook structurele maatregelen moet nemen om dit soort zaken te voorkomen.
Naar aanleiding van dit voorval kiest het transportbedrijf ervoor niet alleen pre-employment screening in te voeren, maar ook periodiek aandacht te schenken aan de regels in de gedragscode, waaronder het hebben van nevenactiviteiten. Tenslotte wordt er vanaf heden steekproefsgewijs gecontroleerd op het zakelijk gebruik van de bedrijfswagens van het transportbedrijf.
> LEES OOK: Screenen van sollicitanten
Marcel Boekhorst is directeur van Signum Interfocus.