Ook in België wordt verontwaardigd gereageerd op camera’s in reclamezuilen die het passerende publiek in de gaten houden. Staatssecretaris Philippe De Backer (Privacy) vindt de ‘Big Brother’-praktijken absoluut onaanvaardbaar. Hij stelt dat mensen bespieden zonder hun toestemmingen illegaal is en laat de zaak onderzoeken door de Privacycommissie.
Eerder deze week bleek dat op NS-perrons camera’s zijn verwerkt in reclamezuilen. Die zouden alleen mensen tellen en bijhouden hoe lang ze ernaar kijken. Ook in winkelcentra staan dergelijke reclamezuilen. De Autoriteit Persoonsgegevens weet nog niet of de sensoren zijn toegestaan.
Registreren van passanten
JCDecaux, de grootste aanbieder van buitenreclame, zal de reclameborden met een ingebouwde camera tegen eind dit jaar weghalen, zegt het bedrijf. JCDecaux heeft die borden in verschillende winkelcentra geplaatst om passanten te registreren, schrijft De Morgen. Op die manier wil het voor zijn adverteerders informatie over consumenten verzamelen.
Registratie onvoldoende nauwkeurig
Volgens een woordvoerster van het bedrijf moesten de camera’s alleen maar tellen hoeveel mensen voorbij de reclameborden passeerden. ‘Dat gebeurde op basis van bewegingen’, zegt ze. ‘Wij hebben niemand gefilmd en de beelden werden niet opgeslagen.’ Toch kan er aan de hand van de beelden ook bepaald worden of de passant een man of een vrouw is, geeft ze toe. ‘Dat gebeurt op basis van vormen. Maar die registratie was niet nauwkeurig genoeg. Daarom hebben we beslist ermee te stoppen.’
Geen borden met camera’s in Nederland
JCDecaux is ook in Nederland actief. Maar hier staan geen borden met camera’s, dus er is niets om weg te halen, aldus de woordvoerster.
Download hier de gratis whitepaper Trends in cameratoezicht.