Organisaties besteden te weinig aandacht aan prikkeling van geur-, smaak-, geluid- en gevoelszintuigen. Bedrijven richten zich vooral op de visuele aspecten van de ontvangstruimte en het bedrijfspand, schrijft Securitas.
Voor een optimale bezoek- en klantbeleving moeten alle zintuigen worden geprikkeld. De wetenschap stelt dat 40 procent van de mensen visueel is ingesteld, 20 procent auditief, 20 procent is ingesteld op voelen en 20 procent op proeven/ruiken. Klanten en bezoekers die visueel zijn ingesteld, zijn vaak rationele mensen die aankoopbeslissingen nemen op basis van prijs. De voelers, proevers en ruikers waarderen persoonlijk contact en zijn vaker bereid om geld uit te geven bij een positieve bezoekbeleving.
Geur tegen agressie
In de uitgaansstraat Stratumseind in Eindhoven wordt geur als maatregel tegen agressie getest. Via units worden verschillende geuren in de straat gespoten zodat de straat leefbaarder en veilig wordt. Hoe gaat het geurexperiment te werk? In het gebied komen units die geuren verspreiden. De intensiteit is afhankelijk van de temperatuur, want bij warm weer ruik je meer geur dan als het koud is. Tijdens cruciale uren in de nacht wordt de geur verspreid. Adam Tasi, directeur van het geurmarketingbureau SmartNose: “Lavendel en sandelhout kunnen mensen in sommige situaties rustiger maken. Maar een geur verspreiden werkt alleen preventief. Door de gemoedstoestand aangenamer te maken, neemt de kans op agressief gedrag af.”
> Lees ook Geur als maatregel tegen agressie