Bedrijven die met elkaar concurreren voor een regionale ov-concessie, mogen veiligheid daarbij niet als wisselgeld gebruiken, eist vakbond CNV.
Afspraken die met het ene bedrijf worden gemaakt over de veiligheid, moeten volgens de vakbond opnieuw worden bevochten als de concessie overgaat naar een concurrent. “Veiligheid blijkt keer op keer een kostenpost waarop vervoersbedrijven elkaar kunnen beconcurreren”, schrijft Sanne van der Meulen, bestuurder CNV Vakmensen.Van der Meulen wil dat overheid en ov-bedrijven samen universele veiligheidsnormen opstellen waar iedereen zich aan moet houden. Een basisnorm, waar alle partijen zich al bij voorbaat aan verbinden.”
Doorgeladen wapen in de bus
Geweld in de trein, tram en bus neemt toe en ook ondernemingsraden worstelen daarmee. In verschillende steden zijn or’s betrokken bij overleg over meer veiligheid. In januari zei or-voorzitter Ger Geldhof van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB tegen lokale omroep AT5 dat twee van zijn collega’s zo zijn getraumatiseerd dat zij ziek thuis zitten. “Met een doorgeladen wapen tegen het hoofd van onze collega’s alle spullen opeisen. Dat kan echt niet. De collega’s zijn heel erg aangeslagen en zwaar onder de indruk. En iedereen is er kapot van.”
‘Wij willen landelijke aanpak geweld’
Tijdens een rondetafeldiscussie eerder dit jaar in de Tweede Kamer pleitten alle aanwezige openbaarvervoersbedrijven voor een landelijke aanpak. Contant geld uit de bus bannen bijvoorbeeld, kan pas als alle bedrijven meedoen en er forse investeringen zijn gedaan voor alternatieve betalingswijzen. En daarbij bleek dat CNV zeker niet als enige vindt dat er niet mag worden beknibbeld op veiligheid.
Markt concurreert sterk
“Waar de ene concessie miljoenen vrijmaakt om het openbaar vervoer veiliger te maken, laat de andere concessie de volledige verantwoordelijkheid over aan de vervoerder. Sommige concessiehouders geven in het bestek ook niet helder aan welke pot met geld naar sociale veiligheid gaat, en welke naar de dienstregelinguren. Wat bied je aan? Meer openbaar vervoer of een veiliger openbaar vervoer? Wij als vervoerder zouden niet moeten hoeven kiezen, en zeker niet in deze sterk concurrerende markt”, zei Juul van Hout, directeur Connexxion OV.
Aanpak High Impact Crimes richt zich op geweld ov
Op Prinsjesdag maakte het ministerie van Veiligheid en Justitie in zijn begroting bekend dat de aanpak van zogenaamde High Impact Crimes – delicten met een groot effect op de slachtoffers en de maatschappij – zich in 2017 ook richt op geweld in het openbaar vervoer. (Bron: OR Informatie)
> Lees ook Geld voor geweld in het ov