Waar traditionele beveiliging hoge kosten maakt en vooruitgang tegenhoudt, streeft Nsecure naar vooruitgang. En die vooruitgang gaat volgens Stijn Merkelbach, account developer bij het security IT-bedrijf, veel verder dan fysieke maatregelen alleen. “We beheren risico’s op talloze terreinen. Dit zorgt ervoor dat we de bedrijfs-processen efficiënter, veiliger en duurzamer maken voor onze klanten”.
“Wie zich als bezoeker meldt bij de intercom van een bedrijf, waar ook in Nederland, verwacht dat iemand binnen dat gebouw hem of haar te woord staat en de slagboom opent. Grote kans dat de persoon in werkelijkheid te maken heeft met de observation room van onze organisatie”, vertelt Merkelbach. “We kunnen hier via een beveiligde internetverbinding toegang verlenen en gebouwen en terreinen van grote organisaties openen en sluiten. Daarnaast bewaakt onze observation room buiten reguliere kantoortijden de ICT-omgeving van diverse klanten”.
Hospitality en toegangsverlening: ieder bedrijf heeft eigen securitybeleid
Stijn Merkelbach is binnen de organisatie verantwoordelijk voor de observation service. “Voor onze organisatie staat hospitality centraal als het gaat om toegangsverlening”, vertelt hij. Vanuit de observation room wordt een grote hoeveelheid klantlocaties gemonitord en is daarmee een uitgebreide (controle) functionaliteit op afstand. ”Eén centrale plek waar toegang wordt verleend, video-observatie wordt ondergebracht en de handelingen van beveiligingsbeambten worden uitgevoerd en ondersteund door intelligente technologie.
Merkelbach vervolgt: “We voeren 24/7 klantspecifieke monitoring en opvolging van alarmeringen uit. Iedere klant heeft immers haar eigen securitybeleid. Zo bewaken we via een beveiligde internetverbinding onder andere een internationaal merkenbureau in Spanje en diverse energiemaatschappijen in Nederland.”
Soms komt er een onnodige melding binnen als een koppel intiem tegen een toegangspoort staat
Koperdiefstal, inbraak en vandalisme komen vaak voor
De meeste incidenten die worden voorkomen zijn naast inbraak veelal koperdiefstal en vandalisme. “Zodra er bijvoorbeeld op een locatie een persoon over een hek klimt of ander afwijkend gedrag vertoont, zal de observationroom een melding ontvangen en op basis van de ernst van de situatie actie ondernemen”, legt Merkelbach uit. Door de technologische koppelingen die zijn gemaakt met slimme camera’s, analyseren zij de situatie eerst.
“Het komt wel eens voor dat er een koppel intiem tegen een toegangspoort aan staat waar een beveiligingssysteem aan gekoppeld is. Dit is natuurlijk een grappig moment voor onze medewerkers, maar een onnodige melding. Waar traditionele beveiliging direct aansturing realiseert, kunnen wij vanuit de slimme systemen actie ondernemen zonder direct kosten te maken. 95 procent van de mobiele surveillance call-outs zijn dan ook onnodige acties, deze worden hiermee voorkomen.” Maar wat doen zij nu wanneer het een daadwerkelijke melding is? “Vanuit onze organisatie kunnen we vanuit de observation room direct alarmeringen doorzetten naar de politie. Dit verhoogt de opvolgtijd aanzienlijk en maakt de mobiele surveillance overbodig.”
Constateert het systeem afwijkende zaken? Dan pas acteren
De technische omgeving van het security IT-bedrijf is dusdanig ingericht dat ruim 70 klantomgevingen door één medewerker kunnen worden bewaakt. Maar hoe wordt de veiligheid dan gewaarborgd? Merkelbach vertelt: “Aan de hand van slimme camera’s en technische systemen wordt er pas actie ondernomen na een concrete melding vanuit het systeem. We kijken dus niet op traditionele wijze naar een reeks aan beelden, maar acteren pas nadat de systemen afwijkende zaken hebben geconstateerd. Door invulling te geven aan het beleid van onze klant zijn zij niet verantwoordelijk voor de inhoudelijke oplossing, maar adviseert Nsecure hen met de juiste keuze. De dienst wordt klantspecifiek ontwikkeld. Dit levert op dat iedere klant haar eigen regels bij calamiteiten heeft en hierdoor kennen de medewerkers de locatie en de klanten erg goed. We bedienen onze klant op basis van haar eigen wensen.”
ISO27001 certificaat voor databeveiliging
“Bedrijven hechten grote waarde aan kwaliteit en zorgvuldigheid als het gaat om de veiligheid van informatie en het bewaken van de bedrijfsprocessen die hiermee samenhangen. Met het ISO27001 certificaat komen wij tegemoet aan de wensen van onze klant”, vervolgt Merkelbach. “Dit certificaat is voor ons een bevestiging om aan te tonen dat wij de veiligheid van alle data de hoogste prioriteit geven, waaronder niet alleen onze remote observation service valt, maar ook services zoals Dataclient en IT Service Management. In een veranderende wereld als deze kunnen wij ook niet anders.”
Het oude beveiligen gaat weg, techniek zet voort
‘IT en security voegen samen’
Volgens Merkelbach zal dit type dienstverlening steeds verder uitgebreid worden. “IT en security zal steeds een grotere samenhang vormen. Daar zijn wij zeker van en innoverend in onze dienstverlening. De trend waarbij traditionele fysieke beveiliging een daling in volume laat zien de afgelopen jaren, zal zich voortzetten. Het oude beveiligen gaat weg en technologie in combinatie met (minder) mankracht, zet voort.”
Deze constatering onderbouwt Stijn Merkelbach dan ook aan de hand van eigen data-analyses: “Hieruit blijkt dat binnen een bedrijfsmeldkamer de gemiddelde productiviteit niet meer dan 25 procent bedraagt. Dit betekent dus dat 75 procent van het werk in een bedrijfsmeldkamer onnodige uren vertegenwoordigt en dus onnodige kosten. Dit staat nog eens los van de exploitatiekosten.”
24/7 veilig gevoel met toegangscontrolesystemen
Waar het bedrijf begon met het leveren van toegangscontrolesystemen, liep één van de directieleden zo’n zeven jaar terug over het verlaten parkeerterrein om 20:00 uur ’s avonds met een onveilig gevoel. “Mijn collega voelde zich onveilig in een normaliter drukke bedrijfsomgeving. Wat nu als mijn auto wordt gestolen? Inbraak? Of wat als ik overmeesterd word? Dat hield hem bezig en zo bedacht hij zich 24/7 veilig te willen voelen. Hij wilde de veiligheid van zijn bedrijf, werknemers en de bedrijfsactiviteiten kunnen overzien.”
Merkelbach: “We ontwikkelden daarom een observation service, waarmee we onze kwaliteit en zorgvuldigheid als het gaat om het bewaken van de veiligheid van informatie en bedrijfsprocessen waarborgen. Deze oplossing heeft er uiteindelijk toe geleid dat wij het gevoel van veiligheid en hospitality konden doorvoeren in onze dienstverlening.” Stijn Merkelbach onderbouwt: “Wij zien security, risicobeheersing en de continuïteit van een organisatie als één geheel. Daarom zetten we de nieuwe mogelijkheden die de digitale transformatie biedt in om onze security (en toegangs-) systemen te integreren in andere vitale organisatieprocessen. Zodat organisaties en ondernemingen niet alleen veiliger, maar ook efficiënter worden.”
> Dit artikel schreef Charlotte de Graaf. Zij is marketingspecialist bij Nsecure
> Lees ook Toegangscontrole, zonder kán een organisatie niet