Zullen er per 1 juli drones van de brandweer en politie boven Nederland vliegen? “Dat is de vraag”, aldus Wilbert Kleijer, projectleider bij Brandweer Nederland. Wat zijn de redenen hiervoor en hoever staat de brandweer in dit proces? Security Management sprak Kleijer.
Begin maart schreef het kabinet aan de Tweede Kamer een brief. Zij wil dat de politie en brandweer vanaf 1 juli met drones boven gebouwen en mensenmenigten mogen vliegen. Want de drones kunnen een grote rol spelen bij hulpverlening, opsporing en handhaving van de openbare orde. “Veel pakten dit bericht op alsof de politie en brandweer per 1 juli beroepsmatig altijd en overal met drones mochten vliegen”, vertelt Wilbert Kleijer, projectleider bij Brandweer Nederland. “Maar dat is niet zo.”
Drones
Momenteel mogen mensen met drones ver van mensen, gebouwen en infrastructuren vandaan vliegen binnen bepaalde tijd – alleen daglichtperiode – en locatie. Dit heet ook wel het ‘klasse 1’ vliegen. Beroepsmatig vliegen met drones mag alleen als de partij daarvoor een ontheffing heeft gekregen, want er is nog geen vastgestelde wet- en regelgeving.
Terwijl de brandweer werkte aan de ontheffing, schreef het kabinet een brief aan de Tweede Kamer. Het kabinet wil beroepsmatige vliegers per 1 juli in kleine stapjes de mogelijkheid tot klasse 2 vliegen bieden. Daarbij komt eerst wet- en regelgeving voor vliegen op bepaalde tijd en locatie. Daarna volgen in fasen wetten en regels om beroepsmatig te vliegen op onbepaalde tijd en locatie.
Overal en altijd
De politie en brandweer mogen dus per 1 juli niet overal en altijd vliegen waar ze wil. Daarvoor moet de wet eerst klaar zijn. “Liever willen wij wel in de buurt van gebouwen, infrastructuur en mensen vliegen, en het liefst ook in de nacht”, reageert Kleijer. “Maar voordat de wet dat mogelijk maakt, kan het wel 2018 zijn. Want eigenlijk wacht de overheid op de internationale regels van Brussel. Of Nederland die op nationaal niveau één op één overneemt, is natuurlijk de vraag.”
Wet
De wet is er nog niet klaar voor drones die altijd en overal mogen vliegen. Maar de brandweer en politie werken hard aan een regeling om toch te mogen vliegen naar eigen behoefte. “Deze regeling biedt tijdelijke kaders wanneer wij mogen vliegen tegen bepaalde voorwaarden”, legt Kleijer uit.
Een onderdeel om die regeling te krijgen is een landelijke beleidslijn. Kleijer: “De minister gaf ons de opdracht om die te schrijven. Omdat vliegen met drones niet zomaar wat is, besloten wij om eerst te oefenen en een handleiding te schrijven.”
Autorijden
Hij gebruikt het voorbeeld van iemand die leert autorijden. “Eerst leer je theorie, dan doe je praktijkervaringen op. Zo leer je langzaam veilig autorijden.” Dus oefent de brandweer met vliegen. Op grond van deze praktische ervaringen schrijven de twee regio’s een operationeel handboek. Die voegen ze samen tot één handboek. Hierin beschrijft de brandweer wat ze precies doet, hoe ze vliegt, met welke systemen ze vliegt en welke veiligheidsmaatregelen en protocollen zij in acht nemen. “Zo kan de inspectie controleren of we doen wat we zeggen dat we doen”, aldus Kleijer. Op grond van die handleiding kan de brandweer de benodigde certificeringen behalen om daadwerkelijk beroepsmatig klasse 2 te mogen vliegen.”
Tijd
Waar staat de brandweer nu in dit proces? Kleijer: “We proberen per 1 juli te voldoen aan de komende wettelijke vereisten. Ondertussen werken we met de politie samen om klasse 2 te mogen vliegen. Maar dat kan nog wel een tijd duren.”