De barcode bestaat deze week vijftig jaar, maar wordt binnen twee jaar vervangen door de QR-code. Hoewel de QR-code veel meer mogelijkheden biedt voor zowel producenten als consumenten, brengt de introductie van de QR-code ook risico’s met zich mee. Het is belangrijk dat consumenten deze kennen, zeker nu ze de QR-code steeds meer in het dagelijks leven gaan tegenkomen.
Waar barcodes slechts productidentificatienummers zijn die alleen computers kunnen lezen, kunnen QR-codes ook aanvullende informatie bevatten. Hier krijgen consumenten toegang tot door de QR-code op een verpakking te scannen met hun mobiele telefoon. Hierdoor kunnen producenten hen bijvoorbeeld doorverwijzen naar websites met recepten, voedingsinformatie of aansporen om online andere producten te kopen.
QR-codefraude of ‘qhishing’
QR-codes zijn op zich niet gevaarlijk, maar ook oplichters kunnen ze effectief gebruiken om consumenten te manipuleren. Dit wordt ook wel QR-codefraude of ‘qhishing’ genoemd. Oplichters plakken bijvoorbeeld hun eigen QR-codes op producten, waardoor consumenten op frauduleuze websites terechtkomen, waar hen vervolgens wordt gevraagd om persoonlijke informatie prijs te geven, met alle gevolgen van dien.
Alleen de camera-app gebruiken
Consumenten moeten in ieder geval nooit QR-codes vertrouwen die ergens op zijn geplakt. Ook moeten ze nooit QR-codescannerapps downloaden voor het scannen van QR-codes, maar alleen de camera-app van hun telefoon gebruiken. Verder moeten consumenten nooit elektronische betalingen doen via QR-codes. Zo beperken ze de risico’s dat ze gebruikmaken van apps of QR-codes van oplichters.
Trainen van werknemers om waakzaam te blijven
Het is belangrijk dat consumenten goede voorlichting krijgen over het veilig gebruik van QR-codes. Werkgevers kunnen hun verantwoordelijkheid pakken door hun medewerkers te trainen over de tactieken die oplichters gebruiken. Zo leren mensen waakzaam te blijven en nooit vrijwillig informatie verstrekken aan vreemden.
Bron: KnowBe4
Volg Security Management op LinkedIn