Wie herinnert zich nog de brand in de verkeersleidingspost van ProRail bij Utrecht Centraal in november 2010? Of liever: de gevolgen van deze brand? Anderhalve dag reden er geen treinen van en naar Utrecht Centraal.
Veel andere stations in de regio waren ook buiten gebruik. Treinen stonden urenlang stil, duizenden gestrande reizigers wachtten op Utrecht Centraal en er ontstond een kilometerslange file richting het station.
Brand
En wie herinnert zich de gevolgen van de brand in een pand van Vodafone in Rotterdam (april 2012)? Door deze brand viel één van de grootste netwerkcentrales van Vodafone uit. Een kwart van de Vodafone-klanten, met name in de regio’s Rotterdam en Den Haag, had problemen met bellen, sms’en en mobiel internet. Of de gevolgen van de brand in vernietigingsbedrijf Van Gansewinkel in Breda (augustus 2014), of van de asbestbrand in de jachthaven van Roermond (december 2014)?
>> Lees ook Ricardo Weewer: Brandweer goes science
Acceptabel
De Woningwet, met daarvan afgeleid het Bouwbesluit, gaat ervan uit dat branden ‘acceptabel’ zijn zolang er geen slachtoffers vallen en er geen overslag heeft plaatsgevonden naar belendingen. Bij de bovengenoemde incidenten was van beide uitgangspunten sprake. Daaruit kan geconcludeerd worden dat deze branden geaccepteerd worden: het is overmacht. Dat deze branden een maatschappelijke impact hebben gehad, wordt vooralsnog buiten beschouwing gelaten. De vraag dringt zich dan ook op of we ons hiervan bewust zijn en of we dergelijke branden niet óók willen voorkomen.
Infrastructuur
Vanwege onder meer het intensieve gebruik van mobiel dataverkeer en een dichte infrastructuur, is de Nederlandse maatschappij de laatste decennia kwetsbaarder geworden. Inmiddels blijkt dat branden kunnen leiden tot het afsluiten van spoorwegen, snelwegen en zelfs woonwijken en winkelgebieden. Wil men in de toekomst een dergelijke maatschappelijke impact voorkomen, dan moet niet alleen gekeken worden naar regels en wetten in de bouwsector, maar ook naar wetgeving op het gebied van continuïteit en veiligheid. Het is helder dat de bouwregelgeving omtrent de brandveiligheid van het gebouw zelf voldoende is. Als het gebouw vervolgens ingericht en gebruikt wordt voor bijvoorbeeld dataverkeer, is dat echter iets anders. Op het gebied van een (mogelijke) maatschappelijke impact bij brand is de huidige bouwregelgeving niet toereikend en zouden er andere wetten en regels aangepast kunnen worden. Want het is onwenselijk dat de verantwoordelijkheid voor een dergelijke impact voornamelijk ligt bij (gebouw)eigenaren.
Cultureel erfgoed
In het verlengde hiervan kan de vraag gesteld worden of we het nog acceptabel vinden dat bij branden dieren omkomen en cultureel erfgoed verloren gaat. Ook hier geldt namelijk dat deze branden geaccepteerd worden zolang er geen sprake is van slachtoffers en/of overslag. Noemen we de gevolgen van zo’n brand dan ‘overmacht’?
Incidentsonderzoeksdag
Kortom: het is belangrijk dat er een discussie gestart wordt over zowel de uitgangspunten als de gevolgen van het begrip ‘acceptabele branden’. Op de tweede Incidentonderzoeksdag van de Brandweeracademie en Brandweer Nederland is dit onderwerp ook besproken.
>> Bekijk ook andere presentaties
Dit blog schreef René Hagen en is gepubliceerd in Security Management 09/ 2015. Hagen is Lector Brandpreventie bij de Brandweeracademie van het IFV.
Tip: Brandveilig.com Opleidingen
Bent u betrokken bij o.a. brandveiligheid, WBDBO, brandpreventie, bouwbesluit, wetgeving, ontvluchting, bouwplantoets, verantwoordelijkheden rondom onderhoud en gebouwbeheer?
Bekijk dan eens de volgende cursussen om uw kennis bij te spijkeren.
- 1-daagse cursus Brandveiligheidsmanagement
- 2-daagse cursus Brandwerendheid & Brandoverslag (WBDBO)
- 2-daagse basiscursus Brandveiligheid
Tip: U bent helemaal op de hoogte? Mooi. Uw collega’s ook?
De opleidingen worden ook incompany aangeboden.