Een aantal ondernemers op een industrieterrein laat een onderzoek uitvoeren naar niet betalende klanten. Maar wat blijkt? Deze klanten hebben hun rekening wel degelijk betaald!
Een aantal ondernemers wordt regelmatig geconfronteerd met niet betalende klanten. Na het verstrijken van de betalingstermijn en het versturen van een herinnering, wordt de klanten gevraagd waarom betaling van de factuur uitblijft. Zij verklaren hun rekening wel degelijk te hebben betaald en stellen dat men de administratie maar op orde moet brengen. Vervolgens blijkt dat de rekening wel is betaald, maar dat het bedrag niet op het juiste bankrekeningnummer is overgemaakt. Op een bijeenkomst van de ondernemersvereniging wordt besloten een recherchebureau in te schakelen om onderzoek te doen.
Niet betalende klanten
Op het industrieterrein is sprake van gezamenlijke inkoop door de ondernemers van een aantal diensten, zoals mobiele telefonie, groenvoorziening, maar ook de postvoorziening. Elke dag wordt bij de aangesloten bedrijven de post opgehaald en bij een postkantoor afgeleverd. Juist in deze dienstverlening gaat iets mis. De persoon die de post ophaalt, levert deze niet af bij het postkantoor maar op een ander adres. Hier wordt alle post geopend. Men is daarbij heel selectief op zoek naar verstuurde facturen. Deze worden ingescand en bewerkt, waarbij met name het rekeningnummer van de begunstigde wordt gewijzigd. Vervolgens wordt de aangepaste factuur weer netjes via PostNL verstuurd.
Onderzoek
Het onderzoek wijst verder uit dat de gebruikte rekeningnummers door zogenaamde katvangers in gebruik zijn. Deze mensen worden betaald om betalingen op hun rekeningnummer te ontvangen, het betaalde bedrag cash op te nemen en over te dragen aan de criminelen. Hier staat een vergoeding van circa 50 euro tegenover. De postophaler bekent dat hij de post regelmatig op een ander adres heeft afgeleverd. Hij ontving hiervoor 100 euro per keer. Zijn contract wordt niet verlengd. Van het met de bewerkte facturen geïncasseerde geld – het gaat om circa 30.000,- euro – wordt niets teruggevonden.
> Lees ook Postbode schaadt beroepsintegriteit
> Lees ook Welke fraudeur ben jij?
Waarschuwing!
Daarop wordt ook nog aangifte gedaan bij de politie in de betreffende gemeente. Deze laat echter weten dat dit voorval geen prioriteit heeft en dat er geen nader onderzoek wordt gedaan. Door het gebruik van technisch perfecte scanners is deze vorm van fraude vrij eenvoudig te plegen en zo is zelfs nog niet verzonden post geld waard. U bent gewaarschuwd.
Dit artikel verscheen in Security Management 11/ 2015 en is gescheven door René Terwey, directeur VMB security & solutions.