Als ik in binnen- of buitenland in een hotel aankom, is het eerste wat ik doe zodra ik weet welke hotelkamer ik heb: kijken waar de nooduitgangen zijn. Is dat nu beroepsdeformatie of hoort het gewoon bij een verblijf op een plek waar je niet bekend bent?
Het thema van de nieuwste uitgave van Security Management is brandveiligheid en dat gaat niet alleen over het voorkomen van brand maar ook het beperken van de schade aan het gebouw en de inventaris en vooral: het beschermen van de men- sen. Die mensen zijn in het geval van een woning de bewoners of tijdelijke bewoners, bij bedrijven werknemers en in het geval van de hotelwereld: de gasten.
Het betrekken van mensen bij brandveiligheid is meer dan het ophangen van instructies
Het betrekken van bewoners, medewerkers en gasten bij brandveiligheid is in mijn optiek meer dan het ophangen van instructies of een tekening waarop staat hoe je het gebouw uit kunt vluchten. Natuurlijk heb je, als het gaat om veiligheid, ook zelf een rol. Dus betrokkenheid en bewustzijn moeten van twee kanten komen. En dat is nu net bij het risico op brand extra lastig. Immers: het komt zo zelden voor. Op zich is dat natuurlijk heel positief. Maar als er brand ontstaat in een gebouw vol mensen, dan zijn de gevolgen vaak gelijk desastreus.
Neem als voorbeeld de brand in casino/hotel Grand Diamond City, op de grens van Cambodja en Thailand, recent rond de jaarwisseling. Net als alle branden begon ook deze brand relatief klein maar ontwikkelde het vuur zich enorm snel. Met als gevolg ruim 20 doden en 50 gewonden. En velen van hen wisten, zo is gebleken, de juiste vluchtroute niet te vinden. Op beelden is te zien dat ingesloten gasten uit het raam springen. Verschrikkelijk natuurlijk.
Puur op basis van eigen ervaringen, door de jaren heen, zou ik het liefst zien dat er serieuzer werk gemaakt wordt van het betrekken van bewoners en gasten bij de veiligheidsvoorzieningen, zoals de ontruimings- en vluchtplannen. Verstrek aan nieuwe medewerkers en gasten een duidelijke instructie op maat (misschien wel met behulp van moderne digitale middelen) en zorg dat iemand met een vraag daarover persoonlijk geholpen kan worden. Bij een bedrijf kan dat onderdeel zijn van de BHV-voorzieningen en bij een hotel of recreatiepark kan het onderdeel zijn van goed gastheerschap, waarbij de gastheer of -vrouw ook uitleg over de veiligheidsvoorzieningen geeft.
Maar je kunt daar natuurlijk ook zelf om vragen. Niet alleen uit interesse maar soms ook uit lijfsbehoud. Zo maken wij met elkaar de wereld steeds een beetje veiliger.
Richard B. Franken is directeur van Franken Security Solutions. Daarvoor was hij directeur bij van Aetsveld, The Hague Security Delta, Trigion en Hoffmann bedrijfsrecherche.
Meer blogs van Richard B. Franken
Volg Security Management op LinkedIn
;