Uitgaand van het feit dat de mens de belangrijkste factor is bij het managen van veiligheids- en beveiligingsrisico’s, is alle aandacht die aan de (potentiële) medewerker gegeven wordt, meer dan de moeite waard. Want hij draagt op een positieve en negatieve manier bij aan het beveiligingsniveau van organisaties. Voor iedere organisatie is het hebben van integere medewerkers daarom van groot belang. Dat staat los van kennis en ervaring. Al tijdens het sollicitatiegesprek praten over integriteit en de verwachtingen daaromtrent, loont absoluut de moeite. En die gesprekken continueren tijdens het dienstverband is de finishing touch. Sterker nog, aandacht voor kwetsbaarheid en dus betrouwbaarheid van mensen kan wel eens bepalend zijn voor de continuïteit van de organisatie.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat aandacht voor betrouwbaarheid van medewerkers en voor de risico’s van niet integer gedrag een organisatie robuuster kunnen maken. U zult daarom begrijpen hoe verbaasd ik was toen ik een recruiter van een overheidsorganisatie onlangs publiekelijk hoorde zeggen dat integriteit niet tot zijn werkgebied behoorde. Pardon! Juist de inzet van P&O-afdelingen op dit terrein is heel bepalend voor zaken als bedrijfscontinuïteit, een juiste cultuur en een veilig klimaat. Maar ook voor de pr van de organisatie, want bedenk wat er gebeurt als het ene na het andere criminele incident met eigen medewerkers zich voordoet.
Bang voor het doen van een juiste screening
Te veel organisaties zijn vandaag de dag onvoldoende op de hoogte van wat wel en niet mag om het juiste gesprek over integriteit met nieuwe of bestaande medewerkers te voeren. En dat is zonde. Zij hebben verhalen over de AVG gehoord en de hierbij horende privacyregels, en zijn hierdoor bang voor het doen van een juiste screening. Vragen stellen over kwetsbaarheden, variërend van de financiële situatie, de vorige werkgever tot de vrijetijdsbesteding, is heel goed mogelijk maar wel aan regels gebonden.
Je moet bereid zijn om mee te bewegen met veranderingen
Voor een adequate inzet van P&O op dit terrein is wel essentieel dat de P&O’ers op de hoogte zijn van de risico’s die de organisatie loopt en de impact hierop op de mens. Net zoals dat men in de gesprekken de juiste casuïstiek moet kunnen voorleggen en de reacties van (potentiële) medewerkers op waarde moet kunnen schatten. Enige streetwise kennis en ervaring helpt hierbij enorm. En tot slot, maar niet het onbelangrijkste, is het feit dat je bereid moet zijn om mee te bewegen met veranderingen. Immers, de risico’s in de organisatie en de maatschappij zijn nu anders dan voorheen en zullen in de toekomst weer anders zijn. Aandacht voor de mens blijft daarom essentieel.
Kort samengevat: de aandacht binnen securitymanagement voor de factor mens begint aan de voordeur en eindigt nooit.
Richard B. Franken is directeur van Franken Security Solutions. Daarvoor was hij directeur bij van Aetsveld, The Hague Security Delta, Trigion en Hoffmann bedrijfsrecherche.
Meer blogs van Richard B. Franken
-
- Voor enkele tientjes breng je de veiligheid op een hoger niveau
- De waarde van beveiligingstechnieken
- Toezichthouders: gehaat, geliefd en onmisbaar
- Wat hebben de terroristen met hun aanslagen bereikt?
- Fraude met mijn creditcard?
- Vijf tips op één A4’tje
- Crisis vergroot kans op fraude
- Meer slagkracht voor de risicomanager
- Cyberrisico’s
Volg Security Management op LinkedIn