In sommige functies zit automatisch ingebakken dat het managen van een crisis onderdeel van die functie is. Dat blijf ik apart vinden. En dat kan makkelijk anders als wij dat zouden willen.
Bij de functie van bijvoorbeeld burgemeester of securitymanager wordt er van uitgegaan dat de persoon in kwestie het wel kan: het managen van een noodsituatie. Maar als je de juiste competenties, kennis of ervaring mist, lukt dat niet. Het is geen schande om dat, als dat het geval is, te onderkennen. Je kunt er een ervaren collega bij betrekken en die persoon onder jouw verantwoordelijkheid de crisis laten managen. Je blijft dan toch betrokken, maar met andere taken en verantwoordelijkheden.
Een crisis goed aanpakken, is echt een vak apart
Een crisis goed aanpakken, is echt een vak apart. Doe je dat niet dan is het leed niet te overzien. Je kunt heel goed zijn in alle aspecten van jouw vak, maar het managen van een crisis vereist andere vaardigheden. Het vraagt om specifieke competenties en kennis. Essentieel is het kunnen bewaren van de rust en het houden van overzicht, maar ook snel een situatie kunnen analyseren, helder communiceren en met daadkracht leidinggeven en delegeren. Dit zijn persoonlijke (veelal karakter-) eigenschappen. De noodzakelijke kennis kun je tot je nemen, zoals kennis van processen, organisatiestructuur, belangrijke netwerkpartners en regels.
> LEES OOK: Vers van de pers: Security Management nummer 4 over Crisismanagement
Een goed crisisteam voorkomt erger
Zoek voor het managen van een crisis iemand die dit profiel heeft en als dat een ander moet zijn dan de oorspronkelijke functionaris, aarzel dan vooral niet. Zie het niet als afwijken van de gebruikelijke regel maar als een bijstelling. Hierdoor ontstaat in ieder geval een betere aanpak. Koppel dan ook de juiste personen aan die crisismanager, bijvoorbeeld een operationeel manager, communicatiespecialist, jurist, en ga met dit team oefenen ter voorbereiding op ‘wat als’. Een goed crisisteam voorkomt erger. Helemaal binnen de eerste essentiële 24 uur.
Niet alles maar wel veel is vooraf te voorkomen. Door met elkaar, vanuit voor de organisatie voorspelbare risico’s, over realistische crisisscenario’s na te denken. Schrijf deze uit in procedures en voorkom dat je tijdens een crisis het wiel moet uitvinden. Geef het crisisteam de ruimte om flexibel, creatief en effectief de crisis aan te pakken. Uiteindelijk blijft dit maatwerk: het invullen van de basisrand- voorwaarden zoals beschikbaarheid en bereikbaarheid van het team, een goede plek binnen of buiten het bedrijf (met de juiste voorzieningen) om van daaruit te werken en enige mate van geoefendheid.
Crisismanagement belangrijk aspect van security management
Dit alles maakt dat de schade als gevolg van een crisis geminimaliseerd wordt. En kom dan maar op met die echte crisis! Securitymanagers weten dat crises divers van aard en omvang kunnen zijn. Dit containerbegrip omvat zowel economische en gezondheidscrises als crises met een criminele of terreurachtergrond. Kortom, crisismanagement blijft een uiterst belangrijk aspect van ons vakgebied.
Richard Franken is directeur van Franken Security Solutions. Daarvoor was hij directeur bij van Aetsveld, The Hague Security Delta, Trigion en Hoffmann bedrijfsrecherche.
Meer blogs van Richard Franken
Volg Security Management op LinkedIn
;