De FNV constateert dat op Schiphol een groeiend aantal mensen werkt op basis van flexibele contracten. Dit heeft niet alleen nadelige gevolgen voor de werknemers zelf, maar het brengt ook veiligheidsrisico’s met zich mee.
345 beveiligers reageerden op een FNV-enquête over onzeker werk en veiligheid. 71% hiervan geeft aan dat het commerciële belang op de luchthaven zwaarder weegt dan het veiligheidsbelang. De helft van de respondenten voelt zichzelf onveiliger op het werk.
> lees ook FNV bezorgd over veiligheid Schiphol
Concurrentie op Schiphol verhoogt veiligheidsrisico
“De concurrentie tussen de beveiligingsbedrijven op de luchthaven zal alleen maar toenemen. Met alle gevolgen voor de kwaliteit, werkdruk en veiligheid”, steltFNV’er Leen van der List. “48% van de respondenten zegt dat er steeds minder collega’s met vaste contracten zijn. Dit betekent dat er veel wisseling van beveiligers is.
Onvoldoende getraind personeel
Volgens 55% worden nieuwe werknemers onvoldoende opgeleid om hun werk als beveiliger goed uit te kunnen voeren. Bovendien wordt er voortdurend op personeel bezuinigd zegt 63%. Dit kan zo niet doorgaan: er zijn juist voldoende, ervaren vakmensen nodig om de kwaliteit en veiligheid te garanderen.” Of zoals een respondent verwoordt: “Er worden momenteel mensen zonder de juiste training op posities geplaatst waardoor er overbelasting van de collega’s ontstaat.”
Angst om baan kwijt te raken
Een ander belangrijk aspect van onzekere contracten is dat werknemers met zo’n contract minder snel van zich laten horen. Zo zullen ze minder snel overwerk weigeren (48%), zich minder snel ziek melden (56%) en minder vaak een overschrijding van de statijd melden (53%).
FNV pleit voor limiet aan flexwerkers
Volgens de FNV moet de overheid regels stellen aan het aandeel werknemers met onzekere contracten (uitzend-, min/max-, nul uren-contracten, stages, et cetera) op plaatsen waar veiligheidskritische taken worden uitgevoerd, zoals op Schiphol.