Het coronavirus heeft de wereld in zijn greep. De grootste zorg betreft uiteraard de volksgezondheid, maar inmiddels zijn ook de economische gevolgen groot en dreigt maatschappelijke ontwrichting. Security Management laat in een serie interviews securityprofessionals aan het woord over de gevolgen van de coronacrisis voor hun bedrijf/organisatie, hun werk, en voor henzelf. Als eerste de ervaringen van Aad de Vries, directeur van SERIS.
Wat betekent deze crisis voor jullie als particuliere beveiligingsorganisatie?
“Allereerst een andere wijze van werken door alle wijzigingen die we hebben moeten doorvoeren. Denk aan thuiswerken en de opvolging van de adviezen van het RIVM. Alle processen worden bovendien in een veel hogere frequentie en met veel meer variabelen uitgevoerd. Daarnaast is de hoeveelheid informatie die verwerkt moet worden in diezelfde processen van een ongekende orde. Veiligheid en gezondheid voor alle actoren staat hierbij voor ons centraal.”
Hadden jullie voor een dergelijke crisis scenario’s klaarliggen?
“Vanzelfsprekend hebben we een aantal basisscenario’s klaarliggen. Maar in de praktijk blijkt toch altijd dat de variabelen aanpassingen noodzakelijk maken. Het crisisteam van SERIS heeft tweemaal per dag contact over de ontwikkelingen van het virus in de maatschappij, de gezondheid van onze medewerkers en de behoeften van onze opdrachtgevers.”
Is er al omzet weggevallen doordat opdrachtgevers beveiliging afschalen?
“Ja, hoewel relatief beperkt is er ook bij onze opdrachtgevers afgeschaald. Daarentegen zien wij ook dat er opdrachtgevers zijn die juist behoefte hebben aan extra inzet. Dan moet je denken aan fysieke inzet met mobiele surveillance en aan tijdelijke technische oplossingen. Wij kijken continu samen met onze opdrachtgevers naar de beste oplossing voor de beveiligingsvraag.”
Hoe reageren opdrachtgevers?
“Natuurlijk heeft elke opdrachtgever zijn eigen, specifieke uitdagingen. Dit betekent dat er net zoveel reacties zijn als opdrachtgevers. Tot op heden merken we wel dat uitdagingen in gezamenlijkheid worden opgelost.”
>> LEES OOK: Krappe arbeidsmarkt bedreigt groei PBO’s
Zitten veel van jullie beveiligers nu thuis?
“Dat valt relatief wel mee, omdat er dus niet alleen sprake is van afschaling maar ook van (tijdelijke) opschaling. Daarnaast betekent minder activiteiten op een locatie niet per definitie ook minder behoefte aan beveiliging.”
Wat zijn momenteel de grootste knelpunten?
“De grootste uitdaging ligt in het voldoende kunnen blijven communiceren met onze opdrachtgevers en hun belangen, gecombineerd met het welzijn van onze medewerkers. En dit te matchen met de belangen van SERIS. Het is daarbij belangrijk dat iedereen – zowel opdrachtgevers als wij vanuit SERIS – zich vol inzet om de crisis het hoofd te bieden. Maar daarbij moeten we niet vergeten dat er na de crisis behoefte blijft aan kwaliteit en continuïteit. De voorwaarden daarvoor moeten nu niet vernietigd worden.”
Hebben jullie voldoende ondersteuning, bijvoorbeeld van de Nederlandse Veiligheidsbranche?
“Ik vind dat we primair zelf onze problemen moeten oplossen. Daarnaast zijn er veel partijen die hierin meedenken en ondersteuning bieden, zoals de Nederlandse Veiligheidsbranche die hierin eveneens een actieve rol speelt door ons tijdige en afdoende informatie te verschaffen en het overleg met de overheid gaande te houden.”
We moeten vooral niet vergeten dat er ook een periode na deze crisis komt, waarbij continuïteit van werkgelegenheid en kwaliteit van dienstverlening onverminderd belangrijk is
Zijn de maatregelen in het steunpakket van de regering voldoende?
“Dat zal vanzelfsprekend moeten blijken. Hoewel deze crisis een ongekende omvang heeft, moeten we niet alleen naar de overheid kijken maar vooral zoeken naar oplossingen die we zelf kunnen beïnvloeden. Het door de overheid geboden steunpakket lijkt even logisch als noodzakelijk. Het zal vooral afhangen van de uiteindelijke uitvoering in hoeverre dit succesvol zal zijn.”
Hoe ga je de komende tijd deze crisis het hoofd te bieden?
“We zullen permanent overleg voeren met alle actoren en blijven controleren of de genomen acties voldoende zijn en blijven om ons personeel zo veilig mogelijk te laten werken en de continuïteit voor onze opdrachtgevers en SERIS te borgen. Daarbij moeten we vooral niet vergeten dat er ook een periode na deze crisis komt, waarbij continuïteit van werkgelegenheid en kwaliteit van dienstverlening onverminderd belangrijk is.”
Wil je ook je ervaringen met de coronacrisis delen met de lezers van Security Management?
Neem dan contact op met:
arjendekort@vakmedianet.nl
– Beveiligingsbranche biedt kabinet hulp aan bij aanpak coronacrisis
– Supermarkten praten over eenduidig ‘deurbeleid’ en handhaving
– Boetes voor negeren coronamaatregelen
– Coronavirus: van crisismanagement naar structureler risicomanagement
– Grapperhaus: Nederland nog niet toe aan avondklok
– “De impact van de coronacrisis op de beveiligingsbranche is enorm”
– Beveiliging wordt gezien als cruciale beroepsgroep