Het coronavirus heeft de wereld in zijn greep. De grootste zorg betreft uiteraard de volksgezondheid, maar inmiddels zijn ook de economische gevolgen groot en dreigt maatschappelijke ontwrichting. Security Management laat in een serie interviews securityprofessionals aan het woord over de gevolgen van de coronacrisis voor hun bedrijf/organisatie, hun werk, en voor henzelf.
Dit keer de ervaringen van Piet van Egmond, manager Beveiliging & Crisismanagement van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).
Ziekenhuizen – en dus ook het LUMC – staan momenteel in het middelpunt van de coronacrisis. Wat betekent dit voor jullie ziekenhuis?
“Het LUMC is opgeschaald en ingericht om patiënten met corona op te vangen. Dit vergt een enorme inzet van alle medewerkers. De crisisorganisatie is al weken opgeschaald met een crisisteam, beleidsteam en een infectiebeheersteam. Daarnaast zijn er vele werkgroepen met allen een eigen taak, zoals de aanvoer van persoonlijke beschermingsmiddelen organiseren, het opzetten van een flexpool om medewerkers die nu geen werk hebben anders in te kunnen zetten en het anders inrichten van afdelingen om besmette patiënten te kunnen scheiden van de overige patiënten. De ‘gewone’ niet-spoedeisende zorg wordt zoveel mogelijk afgeschaald om voldoende materiaal en personeel over te houden voor de opvang van patiënten met corona.”
>> LEES OOK: SECURITYPROFESSIONALS OVER DE GEVOLGEN VAN DE CORONACRISIS (1)
Wat betekent dit voor jullie als beveiliging?
“De beveiliging van het LUMC heeft een unieke positie als centraal punt in de crisisbeheersing. De beveiliging ondersteunt de crisisorganisatie en wordt breed en flexibel ingezet. Alle patiënten met (verdenking op) een coronabesmetting worden intern vervoerd onder begeleiding van de beveiliging om te zorgen dat personen 2 meter afstand houden. In de praktijk betekent dit veel begeleidingen waar twee tot drie beveiligers mee bezig zijn. Overdag is er ondersteuning vanuit de dagdienst van de afdeling, maar daarbuiten worden extra medewerkers ingezet.”
Er wordt veel gevraagd van de medewerkers, maar ze zijn erg gemotiveerd en men is zonder uitzondering overtuigd van de noodzaak!
“Daarnaast is er een aangescherpte bezoekersregeling wat voor weerstand kan zorgen. Wanneer bezoekers hier agressief op reageren, kan de beveiliging hier ook bij gevraagd worden om te assisteren. Dat alles vraagt veel van de medewerkers, maar ze doen dit erg gemotiveerd en men is zonder uitzondering overtuigd van de noodzaak!”
Hoe gaan jullie om met alle beperkende maatregelen?
“De beveiliging kan natuurlijk niet thuiswerken of afschalen, dus zij zijn 24 uur per dag met minimaal 6 personen aanwezig. Wel houden we minimaal 1,5 meter afstand van elkaar en zijn we extra alert op hygiëne, volgens de richtlijnen van het RIVM. Overdrachten worden nu in kleine groepen gedaan als voorbeeld.”
>> DOWNLOAD DE GRATIS WHITEPAPER CORONA: ALLES WAT WERKEGEVERS MOETEN WETEN
Is jullie bezetting nog op niveau?
“Op dit moment is de bezetting nog op niveau, maar er liggen wel plannen klaar voor het geval er minder medewerkers ingezet kunnen worden als gevolg van ziekte.”
Is deze uitbraak iets waarvoor je scenario’s had klaarliggen, en in hoeverre beantwoorden ze aan de werkelijkheid?
“Er zijn wel pandemieplannen, maar een crisis vraagt vaak veel improvisatievermogen. Aan het begin van de crisis veranderde de situatie soms een paar keer per dag. Daar kun je geen plan voor maken, maar moet je je steeds op aanpassen.”
Wil je ook je ervaringen met de coronacrisis delen met de lezers van Security Management?
Neem dan contact op met:
arjendekort@vakmedianet.nl
– Beveiligingsbranche biedt kabinet hulp aan bij aanpak coronacrisis
– Supermarkten praten over eenduidig ‘deurbeleid’ en handhaving
– Boetes voor negeren coronamaatregelen
– Coronavirus: van crisismanagement naar structureler risicomanagement
– Grapperhaus: Nederland nog niet toe aan avondklok
– “De impact van de coronacrisis op de beveiligingsbranche is enorm”
– Beveiliging wordt gezien als cruciale beroepsgroep