De COVID-pandemie heeft onze manier van leven en van zakendoen veranderd. Veel nieuwe gedragsvormen zoals social distancing, virtuele vergaderingen en betere hygiënemaatregelen zullen wellicht blijven bestaan wanneer we geleidelijk aan het normale leven hervatten. Welke slimme oplossingen zijn beschikbaar om elkaar te helpen om deze nieuwe gewoontes vol te houden?
De opgelegde coronabeperkingen om onze gezondheid te beschermen, zijn van invloed op ons persoonlijk leven en op de werking van onze zorgsystemen, bedrijven, organisaties, scholen en meer. Maar hoe houd je het vandaag en morgen veilig? Hoe zorg je dat het voor iedereen makkelijker wordt om zich aan de coronamaatregelen te houden? Een aantal slimme en veilige oplossingen op een rij.
Contactloze toegangscontrole
Een systeem voor contactloze toegangscontrole maakt het gemakkelijker om de social distancing- en strengere hygiëneregels na te leven. Deuren hoeven niet langer fysiek of via een zoemer geopend te worden, maar bezoekers kunnen met een QR-code het gebouw betreden. Zo kan de toegang worden verleend op specifieke tijdstippen en kan, als er iets verandert of iemand afzegt, de toegang naar wens worden ingetrokken of aangepast. Op die manier behoud je altijd de controle en weet je wanneer bezoekers het gebouw binnenkomen en verlaten.
Omroepsystemen
Met publieke omroepsystemen kun je audio-aankondigingen beheren in bijvoorbeeld scholen, winkels, hotels, openbare gebouwen en steden. Het kan gaan om geplande regelmatige mededelingen, door gebeurtenissen getriggerde aankondigingen of live gesproken boodschappen wanneer zich een situatie voordoet die onmiddellijke aandacht vereist.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om met regelmatige tussenpozen boodschappen te herhalen die mensen eraan herinneren om hun handen te wassen, handgel te gebruiken, afstand te houden of thuis te blijven wanneer ze zich ziek voelen. Getriggerde aankondigingen kunnen worden gebruikt om mensen duidelijk te maken dat een ingang nu een uitgang is geworden en dat ze via een andere deur moeten binnenkomen, of om aan te geven dat het toegestane aantal personen in een bepaald gebied is bereikt en nu geen toegang mogelijk is. Live gesproken boodschappen worden gebruikt wanneer zich een situatie voordoet die onmiddellijke actie vereist, bijvoorbeeld om mensen eraan te herinneren afstand te houden wanneer het ergens te druk wordt.
Communicatie op afstand
Om aan de regels van fysieke afstand te voldoen, is het mogelijk om op afstand te communiceren en een visuele status te krijgen, en op afstand toegang te verlenen en live aankondigingen te doen. Met video-intercoms kun je bezoekers persoonlijk op afstand aanspreken, zodat je medewerkers en bekende bezoekers veilig en moeiteloos toegang kunt verlenen tot gebouwen.
Door stations kunnen als informatiepunt of noodtelefoon worden gebruikt binnen een groter gebied zoals een stad, park of school, of als flexibel alternatief voor traditionele ontvangstbalies. Ziekenhuispersoneel kan ze ook gebruiken om patiënten te bewaken en met hen te communiceren zonder dat ze de kamer hoeven binnen te komen. Zo hoeft het personeel minder vaak beschermende kleding aan en uit te trekken en minder beschermingsmateriaal te gebruiken zonder dat de veiligheid van patiënten in gevaar komt.
Crowd management en bezoekersbeheer
Door niet te veel mensen tegelijk toe te laten op één plaats kunnen social distancing-regels gemakkelijker worden nageleefd. Systemen voor het tellen van mensen, crowd management en schatting van het aantal bezoekers helpen om bezoekersverkeer te beheren. Zo kunnen bijvoorbeeld drempelwaarden worden ingesteld om te bepalen hoeveel mensen tegelijk worden toegelaten in een bepaalde ruimte. Ze kunnen ook worden gebruikt om acties te triggeren, zoals (extra) schoonmaken, tegenhouden van mensenstromen, oproepen van extra personeel om wachtrijen te beheren en meer.
Het analyseren van aantallen bezoekers maakt het gemakkelijker om te plannen, overwogen beslissingen te nemen, onmiddellijk tot actie over te gaan en de dienstverlening en operationele efficiëntie te verbeteren. Het kan ook worden gebruikt om een actie te triggeren; zo kan bijvoorbeeld een waarschuwing worden ingesteld op basis van een aantal om een gewenste actie te triggeren wanneer een bepaald aantal mensen een gebouw of locatie is binnengegaan.
Livestreams en uitzendingen
Livestreams en uitzendingen zijn altijd een praktische oplossing, vooral wanneer er reis- en samenscholingsbeperkingen van kracht zijn. Ze maken het mogelijk om informatie te delen met een groter publiek – bijvoorbeeld in aula’s, klaslokalen en gebedshuizen – en de social distancing-regels na te leven. En omdat de oplossing onnodig reizen beperkt, is dit ook duurzaam.
Services op afstand
Services op afstand vereenvoudigen de naleving van social distancing-regels en vermijden het onnodig bezoeken van installaties door verbinding, planning en apparaatbeheer op afstand. Installateurs van beveiligingssystemen en systeembeheerders kunnen een bewakingssysteem ontwerpen, verbinding maken met camera’s op afstand, apparaten beheren, firmware upgraden of certificaten vernieuwen zonder dat ze installaties fysiek hoeven te bezoeken.
Dit soort innovatieve en betrouwbare oplossingen verhogen de veiligheid en leiden tot maximale bedrijfsprestaties en operationele efficiëntie. Maar bovenal stellen ze ons in staat om de dagelijkse activiteiten te blijven uitvoeren en tegelijk onszelf en de mensen om ons heen te beschermen – vandaag en morgen. Bekijk hier de slimme, veilige oplossingen voor het ‘nieuwe normaal’.
Dit artikel is gesponsord door Axis.