88 procent van de NS-reizigers geeft aan dat het algemene veiligheidsgevoel op de stations en in de treinen een zeven of hoger verdient. In vergelijking met 2016 is dit met 1 procent gestegen. Ook NS-medewerkers voelen zich veiliger tijdens hun werk, meldt NS.
66,8 procent voelt zich veilig tot zeer veilig tijdens het werk – een kwart reageerde neutraal – tegenover 57,6 procent in 2016. Er is ook een stijging te zien in het veiligheidsgevoel van onze medewerkers in de avonduren. In 2016 voelde 30 procent van de ondervraagden zich onveilig in de avond en nacht. In 2017 is dit gedaald naar 21,7 procent.
Inzet twee conducteurs op uitgaansavonden hebben positieve gevolgen
De inzet van twee conducteurs op uitgaansavonden en de inzet van flexibele teams, hebben positieve gevolgen voor het veiligheidsgevoel van hoofdconducteurs. Zo geven zij een 6,9 voor hun veiligheidsgevoel op donderdag, vrijdag en zaterdag na 22.00 uur (ten opzichte van een 6,2 in 2016, toen de maatregel nog niet van kracht was). Voor zondag tot en met woensdagavond na 22.00 uur geven diezelfde conducteurs het veiligheidsgevoel een 7,6. Tevens zijn er dan collega’s van V&S op de trein aanwezig. Wanneer de collega’s niet aanwezig zijn, verdient het veiligheidsgevoel een 7. De veiligheidsbeleving van reizigers na 22.00 uur en na de inzet van deze maatregelen blijft constant en scoort een 7,9 in zowel 2016 als 2017.
NS heeft meer gericht cameratoezicht ingezet
De NS heeft op 74 stations de poortjes gesloten en meer gericht cameratoezicht ingezet op stations. Ook zijn er op uitgaansavonden na 22.00 uur twee conducteurs op de trein. Op de overige avonden zet NS flexibele veiligheidsteams in.
Op korte termijn wil de vervoerder de uitkomsten van dit onderzoek bespreken met de vakbonden. Deze zijn gesprekspartner als het gaat om het verbeteren van sociale veiligheid.
> Lees ook Extra cameratoezicht op stations vertraagd