De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) stopt ermee. Directeur Titus Visser kondigt het einde van zijn organisatie aan in De Telegraaf: “Nu is het punt aangebroken om te zeggen dat wij niet meer nodig zijn. Alles wat we redelijkerwijs kunnen doen is inmiddels gebeurd.”
De stichting AVc werd in 1997 opgericht om het toen nog enorme probleem van autodiefstal aan te pakken. Tien partijen, waaronder politie, Openbaar Ministerie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Verbond van Verzekeraars, ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, sloegen de handen ineen. Destijds werden er jaarlijks 28.000 motorvoertuigen gestolen. Intussen is dat aantal geslonken naar onder de 10.000 (9179 in 2017).
> Lees ook Diefstal van personenauto’s opnieuw gedaald
Ten onder gegaan aan eigen succes
“We zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes zou je kunnen zeggen”, zegt Visser. “Jaar na jaar daalden de diefstalcijfers en ook dit jaar zet die trend zich voort. Ook nu hebben we in vergelijking met de eerste helft van 2017 alweer te maken met een afname, van 14 procent.”
Betere beveiliging zorgt voor hoger oplossingspercentage
Dat komt volgens Visser vooral door betere beveiliging. Die zorgt er ook voor dat meer diefstallen worden opgelost. In de eerste helft van 2017 gebeurde dat nog in 34,9 procent van de gevallen, terwijl het oplossingspercentage in de eerste helft van 2018 steeg tot 37,3 procent.
Diefstalstatistieken voortaan via Landelijk Informatiecentrum Voertuigencriminaliteit
Op 15 november zal in Driebergen nog eenmaal het AVc-café plaatsvinden. Dat wordt dan de laatste activiteit van de stichting. Op 1 januari houdt de organisatie op te bestaan. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit gaat voortaan de diefstalstatistieken publiceren.