De landelijke voorziening Slachtofferinformatiesystematiek (SIS) bestaat tien jaar. Bij grote rampen of ongelukken informeert SIS ongeruste familie en vrienden van mogelijke slachtoffers. Op 26 september stonden crisisprofessionals stil bij dit jubileum tijdens een evenement waarin ze terugblikten en vooruitkeken.
SIS is een unieke voorziening in de bevolkingszorg waarin alle 25 veiligheidsregio’s en partners op samenwerken op dezelfde manier. Allemaal met één doel: bezorgde naasten van mogelijke slachtoffers zo snel en zorgvuldig mogelijk informeren. Annelies Barrett, programmamanager SIS bij het NIPV en teamleider SIS, is trots op wat er tot nu toe bereikt is: “SIS is een professionele organisatie die op volle stoom draait. Druk je nu op de knop, dan weet je zeker dat professionele mensen bezorgde naasten te woord staan. Je weet dat er goede coördinatie is vanuit teamleiders. Dat we alle gegevens krijgen van veiligheidsregio’s, ziekenhuizen, GHOR, politie en andere partners.”
> LEES OOK: Verkenning naar goed operationeel crisisleiderschap in drie veiligheidsregio’s
Snelle en zorgvuldige informatie voor bezorgde naasten
Bij een grote ramp of incident met gewonden en vermisten mag een regionale crisisorganisatie SIS activeren. Familieleden, partners, vrienden of bekenden die denken dat hun naaste betrokken is bij het incident, bellen naar het nummer van SIS. Zij geven informatie van een mogelijk slachtoffer door. Daarna vergelijkt het team de gegevens met die van GHOR en ziekenhuizen. Annelies Barrett: “Vaak lukt het om binnen zes uur te bellen met meer informatie. Als we de naaste hebben gevonden, vertellen we dat. Hebben we de naaste niet gevonden, dan vertellen we dat ook. Is de naaste overleden, dan bellen we niet, maar gaat de politie naar het bezorgde familielid toe.”
Bijna 500 telefoontjes gekregen
In tien jaar is SIS zeven keer geactiveerd. Onder meer bij het schietincident in Utrecht in 2019, het incident met de monstertruck in Haaksbergen in 2014 en het treinincident in Voorschoten in 2023. In totaal kreeg SIS 443 telefoontjes. Daarvan zijn 149 zoekvragen behandeld.
Bron: NIPV
Volg Security Management op LinkedIn