“Er is een toenemende behoefte aan slimme toegangscontrolesystemen. Systemen die meedenken, die voorspellen en die ad hoc dynamische rapportages presenteren. Bovendien moet de toegangscontrole eenvoudig kunnen worden beheerd door de security manager en de beveiliger, maar ook door de gebruiker.”
Aan het woord is Patrick Heylen van GET. Het bedrijf ontwikkelt en implementeert toegangscontrolesystemen bij middelgrote en grote bedrijven van minimaal honderd medewerkers. “Kleine locaties met enkele medewerkers en bezoekers; dat is niet zo ingewikkeld. Maar praat je over luchthavens of over bedrijven en bedrijfsterreinen waar dagelijks honderden of duizenden mensen in- en uitlopen, dan is het een ander verhaal”, weet Heylen. Toch kunnen volgens hem nieuwe technieken in combinatie met innovatieve software voor toegangscontrolesystemen ook op die plekken zorgen voor een aanzienlijk hoger beveiligingsniveau.
Toegangscontrole 2.0
Momenteel werkt GET aan een geïntegreerd softwaresysteem dat voor de security manager op de locatie gebruiksvriendelijk maar sluitend werkt. Het systeem stelt meer informatie ter beschikking aan de gebruiker; hij krijgt bijvoorbeeld een terugmelding bij een ongeldige boeking. De beveiliger krijgt in geval van ongeldige boeking een technische workflow op zijn scherm om te interpreteren en op te lossen. Bijvoorbeeld: heeft de gebruiker geen autorisatie om die ruimte binnen te gaan of is er een technisch defect aan de lezer? “Namen, foto’s, nummerplaten van auto’s, functies van de medewerkers; noem het maar op of het kan worden ingebracht in het geïntegreerde systeem”, vervolgt Heylen.
Geen opleiding nodig
Belangrijk bij de zogenoemde toegangscontrole 2.0 is een eenvoudige user interface. “Onafhankelijk van het opleidingsniveau, moet het voor iedereen makkelijk zijn te bedienen. Ingebouwde wizards die de gebruiker begeleiden bij het doorlopen van de verschillende stappen kan hierbij helpen”, zo weet Heylen. Maar gebruiksgemak is niet alleen van belang voor de securitymedewerkers; het is ook essentieel vanwege de gebruikerslogging.
“Via de web interface of via de standaard Outlook-agenda in ons nieuwe systeem kunnen medewerkers gegevens invoeren en bijvoorbeeld op voorhand hun geplande bezoekers aanmelden. De receptie kan zich zo beter organiseren aangezien ze op elk moment van de dag weet wie welke bezoeker verwacht”, aldus Heylen. De gebruikersfunctionaliteiten hebben volgens hem overigens een bijkomend voordeel. “De druk op de security-organisatie vermindert. Wat de gebruiker zelf doet, hoeft iemand in de security niet te doen.”
Daarbij denkt het systeem actief mee. Afhankelijk van de werkplek van de gebruiker kunnen default toegangsrechten worden toegekend. Een gebruiker kan bovendien zelf toegang vragen tot bepaalde ruimtes. Deze aanvragen kunnen automatisch worden goedgekeurd of via verschillende autorisatieniveaus al dan niet worden toegekend.
Verhoogde veiligheid
Het zijn stappen die volgens Heylen allemaal leiden tot een aanzienlijk hoger beveiligingsniveau en een verlaging van het veiligheidsrisico voor een bedrijf. Datzelfde geldt ook voor de inzichten die worden verkregen uit het toegangscontrolesysteem. “Er is een toenemende behoefte aan dynamische rapportages, die meteen duidelijk maken wie zich waar en op welke plek in het pand bevindt. Informatie die ad hoc beschikbaar moet zijn”, vervolgt Heylen.
Via het nieuw ontwikkelde toegangscontrolesysteem 2.0 van GET is dat volgens hem zo. “Het is vreemd als iemand die altijd om vijf uur ’s middags uitcheckt dat op een bepaalde dag pas om zes uur doet. Of wanneer hij probeert te boeken op de toegangslezer van een ruimte waarvoor hij geen toegangsrechten heeft.” Dat wordt meteen zichtbaar en geanalyseerd. Heylen: “Datzelfde geldt voor een deur die openstaat: is dat omdat een medewerker er vanwege de warmte een blokje tussen heeft geschoven, is het een technisch defect of is het een calamiteit. Daarop kan dankzij het intelligente systeem meteen adequaat worden gehandeld.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met GET.