De Nederlandse scale-up 20face timmert aan de weg met privacyproof gezichtsherkenning voor een contactloze toegangscontrole. CEO van 20face Dick Fens gaat nader in op het toegangsbeheer van de toekomst.
tekst Lynsey Dubbeld
Biometrische systemen worden meestal ontwikkeld door Amerikaanse, Chinese en Israëlische bedrijven. Maar waarom zouden we de algoritmes niet in Nederland ontwikkelen en de software dan helemaal privacyproof maken? Dat was het basisidee van twee hoogleraren van de Universiteit Twente, die in 2016 het initiatief namen om de spin-off 20face te starten. Na de ontwikkeling van de software in 2018 en de toepassing van de eerste proof of concepts in 2019, groeide 20face in 2020 van een startup naar een scale-up.
Gezichtsherkenning met artificiële intelligentie
Dick Fens, die in 2020 aantrad als CEO van 20face vertelt: “Voor het gezichtsherkenningssysteem FaceXs gebruiken we algoritmes die aan de Universiteit Twente zijn ontwikkeld met behulp van artificiële intelligentie. Door de zelflerende software constant te trainen met nieuwe modellen, optimaliseren we de algoritmes en wordt de accuraatheid steeds beter.”
Van selfie naar gezichtsvector
Het biometrische systeem van 20face zorgt volgens Fens voor efficiënt, veilig, contactloos en gastvrij toegangsbeheer, dat voldoet aan alle juridische en ethische normen voor gegevensbescherming. De nadruk op privacyproof oplossingen maakt FaceXs onderscheidend op de markt, zegt Fens. “Voor een succesvolle toepassing van biometrie moet je de privacy gewoon goed hebben geregeld. Dat betekent voor ons dat de gebruiker zeggenschap heeft over de persoonsgegevens die worden verwerkt, en dat onze software volgens de principes van privacy by design is ontwikkeld.”
Een gebruiker van FaceXs maakt een selfie, die wordt omgezet in een gezichtsvector. De selfie wordt verwijderd en de gezichtsvector wordt versleuteld opgeslagen in een persoonlijke virtuele kluis. Via het online platform houdt de gebruiker steeds zeggenschap over de persoonsgegevens. Zo is het mogelijk om toestemming te geven (en in te trekken) voor het gebruik van de data, en om de opgeslagen gegevens te verwijderen.
Tip: Download de gratis whitepaper The future of access management: privacy-proof face recognition
Gegevensverwerking gezichtsherkenning voldoet aan AVG
“Ons privacyproof platform legt de basis voor de oplossingen voor toegangsbeheer die securitypartners realiseren. Daardoor hebben de gebruikers de zekerheid dat de gegevensverwerking voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), en dat de software niet wordt gebruikt voor bijvoorbeeld blacklisting of opsporing. Het gros van de internationale biometrische software levert de producten simpelweg aan een eindgebruiker, die vervolgens zelf maar moet zorgen dat aan de wettelijke vereisten wordt voldaan.”
Integratie van protocollen
20face levert de bouwstenen voor systemen voor toegangsbeheer, die door gespecialiseerde partners in de praktijk worden geïmplementeerd. Daarvoor werkt het bedrijf samen met technische specialisten zoals Nedap en Salto Systems, en met dienstverleners zoals Nsecure, Compo, Winkels, IP Groep, DTC Keysystems, VCS en Voskamp. “De integratie van veelgebruikte protocollen in onze software zorgt ervoor dat FaceXs in allerlei omgevingen makkelijk is te installeren, en dat onze oplossing eenvoudig is te combineren en te integreren met bestaande toegangs- en beveiligingssystemen.”
Gezichtsherkenning ook inzetbaar bij stadions en pretparken
Het systeem van 20face is niet enkel inzetbaar in kantoren, maar ook in stadions, pretparken, verpleeghuizen, fabrieken en havens. Het Twentse bedrijf richt zich in eerste instantie op Nederland, maar er is al interesse voor de software vanuit Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. “We zijn ervan overtuigd dat toegangsbeheer met sleutels en pasjes tot het verleden gaat behoren. Dergelijke systemen zijn duur, het onderhoud is tijdsintensief en het is fraudegevoelig en onveilig.”
Het nieuwe normaal
Als gevolg van de maatregelen tegen Covid-19 verandert de manier waarop kantoren en andere werkplekken worden gebruikt. Daarmee staat de contactloze toegangscontrole met behulp van biometrische gezichtsherkenning steeds meer in de belangstelling. Fens ziet ook andere toepassingen voor het nieuwe normaal, bijvoorbeeld als het gaat om alternatieven voor wachtwoorden en tickets. Een voorbeeld is de inzet van reserveringsapps voor werkplekken op kantoren. “Omdat er minder mensen tegelijkertijd op kantoor aanwezig mogen zijn, kunnen medewerkers een werkplek reserveren via een app. Met behulp van gezichtsherkenning wordt de reservering ter plekke automatisch bevestigd.”
Contactloze toegangscontrole zorgt ervoor dat medewerkers snel en eenvoudig toegang hebben tot de werkplek. Tegelijkertijd krijgt de werkgever inzicht in het aantal aanwezigen. 20face ziet ook groeikansen voor sectoren waar veel gebruik wordt gemaakt van flexibel personeel. “In bijvoorbeeld de zorg en de industrie ondersteunt gezichtsherkenning de identificatie van medewerkers en de registratie van werktijden.”
Anonieme check op dragen mondkapje
20face werkt zelfs als mensen een mondkapje dragen
“De nieuwste versie gezichtsherkenning van 20face werkt zelfs als mensen een mondkapje dragen”, voegt Fens toe. “Met een andere versie van ons systeem is het mogelijk om anoniem te controleren of iemand een mondkapje draagt op een locatie waar dat verplicht is.” Een zuil bij de entree checkt dan of een persoon een mondkapje draagt en geeft zo nodig een signaal met het vriendelijke verzoek alsnog een mondkapje op te zetten.
In zorginstellingen voor ouderen met dementie is gezichtsherkenning een betrouwbaar alternatief voor de tags die nu veel worden gebruikt voor dwaaldetectie. “Cliënten mogen door de gebouwen heen lopen, maar niet zomaar naar buiten. Met een tag in schoenen of kleding kan dan worden voorkomen dat een buitendeur opengaat. Maar soms dragen cliënten geen schoenen of een tag is weggeraakt uit een kledingstuk. Polsbandjes zijn daarvoor een alternatief, maar worden vaak als stigmatiserend gezien. Gezichtsherkenning maakt de uitvoering van het deurbeleid veilig en laagdrempelig.”
Fens noemt als goed voorbeeld ook een kantoor dat automatische kentekenregistratie gebruikt voor toegang tot de parkeergarage en gezichtsherkenning voor de ontvangst in het gebouw. Daarbij is de gezichtsherkenning van toegevoegde waarde voor de speciale entree voor mindervaliden. “Mensen kunnen daardoor op een flexibele en makkelijke manier naar binnen.”
Privacy respecteren
Respecteren van de privacy is een belangrijke voorwaarde voor de verdere groei van biometrisch access-management, zegt Fens. “De enige manier om succesvol gebruik te maken van gezichtsherkenning is als mensen het accepteren en als veilig ervaren. Al vóór de komst van de AVG hebben we daarom sterk ingezet op dataprotectie. Dat heeft zich vertaald in een online platform waarvoor we privacy by design hebben toegepast, en een systeem waarin de gebruiker altijd om expliciete toestemming wordt gevraagd voor de gegevensverwerking.” Via de online portal van 20face registreren gebruikers de persoonsgegevens die worden gebruikt voor de gezichtsherkenning. De website laat ook de privacy-issues en de AVG-maatregelen van 20face zien.
“We adviseren organisaties die gezichtsherkenning gaan inzetten, bijvoorbeeld voor access-management, om ook een privacy-impact-assessment uit te voeren”, voegt Fens toe. Op basis van de inventarisatie van de privacyrisico’s worden passende maatregelen genomen om de persoonsgegevens van alle betrokkenen te beschermen. “Op die manier leg je alle regels goed vast en creëer je ook intern draagvlak.”
Fens adviseert beveiligingsbedrijven die overwegen om biometrie op te nemen in technische security-oplossingen, om er eerst zelf ervaring mee op te doen. “Gebruik FaceXs in je eigen kantoor en enthousiasmeer medewerkers om ervaringen delen. Dan weet je beter wat je klanten precies adviseert en mobiliseer je medewerkers als supporters.”
Lees ook: Privacyrisico’s van gezichtsherkenning
Gastvrije organisatie
20face verwacht dat gezichtsherkenning in Nederland – en daarbuiten – steeds meer mainstream wordt. “Smartphones met biometrische ontgrendeling hebben al bijgedragen aan de acceptatie van de technologie. Ook de toenemende integratie van biometrie in security-oplossingen is een veelzeggend signaal. Wij zien daarnaast dat hospitality en security steeds meer naadloos samengaan. Een gebouw krijgt dan een transparante en vriendelijke uitstraling: deuren en poortjes hoeven namelijk alleen nog maar dicht te gaan als het systeem een medewerker of bezoeker niet herkent. Daarmee toont een organisatie zich open, gastvrij en vernieuwend – en het systeem is nog praktischer, veiliger en hygiënischer ook.”
Lynsey Dubbeld is freelance journalist
Volg Security Management op LinkedIn