Het Agentschap Telecom gaat onderzoeken of de huidige maatregelen van KPN voldoen aan alle eisen voor een veilig netwerk. Aanleiding is een rapport uit 2010 waarin staat dat het Chinese technologiebedrijf Huawei in het verleden klanten van KPN heeft afgeluisterd en klantgegevens kon stelen. Het agentschap houdt namens het ministerie van Economische Zaken toezicht op de Telecommunicatiewet.

Het is niet duidelijk of ook de situatie van elf jaar geleden nog kan worden onderzocht, zegt een woordvoerder van het agentschap. “Het netwerk van tien jaar geleden zag er totaal anders uit dan vandaag de dag. Ook is het moeilijk omdat betrokkenen veelal al lang weg zijn”, zegt hij. KPN zegt overigens zelf geen indicatie te hebben dat klanten in het verleden zijn afgeluisterd of dat Huawei klantgegevens heeft ontvreemd.

Interne rapport bij Volkskrant
Het ministerie werd deze week ingelicht over het interne rapport, waar de Volkskrant over beschikt. Het agentschap benadrukt dat de veiligheid en integriteit van telecomnetwerken zeer belangrijk zijn voor de maatschappij en de economie. De afgelopen jaren zijn verschillende maatregelen getroffen door het kabinet en door de telecomaanbieders zelf om de veiligheid verder te vergroten.

Zo is er in 2019 een risico-analyse gemaakt en kwam er een ministeriële regeling, die moet leiden tot meer specifieke acties. Zo kan het kabinet telecomaanbieders opdragen om producten of diensten van bepaalde leveranciers voor cruciale onderdelen van de netwerken niet te gebruiken. Het moet in deze gevallen gaan om mogelijke risico’s van spionage, misbruik of uitval. Ook mag een leverancier geen banden hebben met of gecontroleerd worden door andere landen of derden die een gevaar kunnen vormen voor de veiligheid van de infrastructuur. De beschikkingen waarin dit komt te staan, worden op korte termijn opgesteld, aldus een woordvoerder van Economische Zaken.

Volg Security Management op LinkedIn