In een bedrijf vinden diefstallen plaats in de personeelsruimten. Tijdens het onderzoek doet zich de vraag voor of beveiliging én klantvriendelijkheid toch tot goede toegangscontrole kunnen leiden?
Na een aantal meldingen van diefstal vroeg een opdrachtgever ons om een audit uit te voeren op zijn toegangscontrole- en inbraakbeveiligingssysteem. Er waren voornamelijk spullen van medewerkers, zoals geld en telefoons vanuit de omkleedruimte gestolen. Het vermoeden bestond dat de diefstallen van binnenuit waren gepleegd, waardoor er onderling wantrouwen was ontstaan en collega’s elkaar aanwezen als mogelijke verdachte.
Het was wel heel eenvoudig om de gebouwen te betreden
Minimale toegangscontrole
Na een analyse van de diefstallen bleek ons dat de toegangscontrole zeer minimaal was, ondanks de aanwezigheid van een toegangspoort en een bemenste receptie. Ook hingen er camera’s rondom het terrein en bij de toegangspoort. Verder constateerden we nog de volgende opmerkelijke zaken:
- In de praktijk keek niemand naar de beelden van de camera die op de toegangspoort gericht stond.
- De poort stond van 07.00-18.00 uur wagenwijd open.
- De receptie was tussen 08.00-17.00 uur bemenst, maar de receptioniste had onvoldoende zicht op bezoekers die binnenkwamen en was afhankelijk van degenen die zich zelf aanmelden.
Volgens de protocollen moest de poort overdag afgesloten zijn en was het terrein alleen toegankelijk voor medewerkers met de juiste autorisatie. Bezoekers konden zich via een intercomsysteem aanmelden, waarna zij zich moesten melden bij de receptie. De poort bleek open te staan, omdat dit volgens het concept van het bedrijf wel toepasselijk en ook klantvriendelijk was. Verder bleek dat de receptie niet altijd bezet was, bijvoorbeeld als de receptioniste werd weggeroepen voor andere taken.
Onbekende man gesignaleerd
Uit de beschikbare data bleek dat op de momenten van de diefstallen er een onbekende man op het terrein, in de loodsen en in het kantoorgebouw rondliep. Uit de analyse van deze data (beelden) kon de identiteit van de man worden achterhaald. Hij bleek geruime tijd voor de diefstallen al eens een pakketje te hebben bezorgd namens een pakketbezorgdienst. Gedurende dit bezoek moet hij hebben gedacht dat het wel heel eenvoudig was om het terrein en de gebouwen te betreden zonder aangesproken te worden.
>> LEES OOK: Kwart van bedrijfsfraude gepleegd door eigen werknemer
Op heterdaad betrapt
In overleg met het pakketbezorgbedrijf heeft de man vervolgens een pakket ‘gecontroleerd’ mogen bezorgen. Tijdens dat bezoek werd hij op heterdaad betrapt in de kleedruimte, terwijl hij kleding van medewerkers doorzocht. De man is aangehouden en overgedragen aan de politie.
Verbeterpunten
- De richtlijnen worden weer een-op-een toegepast.
- De kleedruimtes zijn extra beveiligd met een elektronisch slot.
- De toegang voor bezoekers is aangescherpt met nieuwe regels.
Door deze procesverbeteringen hebben er geen incidenten meer plaatsgevonden en is het onderling vertrouwen bij het personeel ook weer terug.
>> LEES MEER BLOGS VAN TON BOK
Ton Bok. Ton is particulier onderzoeker bij Signum Interfocus
Volg Security Management op LinkedIn