In juli 2020 verscheen bij het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) de eerste versie van de publicatie Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen. Deze publicatie geeft de brandweer handvatten voor het beperken van en omgaan met deze veiligheidsaspecten. Het IFV heeft inmiddels een vernieuwde versie van de publicatie gepresenteerd. Deze versie is onder andere uitgebreid met actuele resultaten van recent uitgevoerd onderzoek en te verwachten toekomstige regelgeving voor parkeergarages. Daarbij zijn enkele hoofdstukken geactualiseerd.
Elektrisch aangedreven voertuigen zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Deze voertuigen worden ook geparkeerd en opgeladen, onder meer in parkeergarages. Het parkeren en opladen brengt een aantal specifieke veiligheidsaspecten met zich mee. Elektrische voertuigen gebruiken meestal lithium-ion batterijen als energieopslag. Branden in deze batterijen hebben een ander brandverloop en een langere brandduur dan branden in conventionele voertuigen. Bovendien komen bij brandende lithum-ion batterijen veel brandbare en toxische gassen vrij. Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid: “Deze risico’s dragen eraan bij dat brandbestrijding, zeker in parkeergarages, mogelijk beperkt of helemaal niet kan plaatsvinden.”