Twee op de tien organisaties zijn momenteel bezig met het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI), zo blijkt uit het onderzoeksrapport van DNV. Voor dit onderzoek zijn 1.626 organisaties in Europa, Noord Amerika, Midden- en Zuid-Amerika en Azië ondervraagd.
De resultaten benadrukken dat 21% van de organisaties bezig is met het implementeren van AI. De belangrijkste drijfveren voor deze organisaties zijn onder andere het stroomlijnen van activiteiten en kostenbesparingen. Het rapport identificeert echter ook belangrijke belemmeringen, waaronder het gebrek aan technische expertise en weinig begrip van AI.
Van de organisaties die AI implementeren, noemt 62% efficiëntie en kostenbesparing als belangrijkste beweegredenen, terwijl 46% wijst op de toegenomen waarde van bestaande diensten en producten.
> LEES OOK: AI versterkt bestaande dreigingen voor nationale veiligheid
Zorgwekkend gebrek aan technische kennis
Ondanks deze drijfveren toont het onderzoek van DNV een zorgwekkend gebrek aan technische kennis aan onder de respondenten. Maar liefst 44% van de organisaties geeft aan dat onvoldoende technische kennis hun inspanningen om AI te implementeren in de weg staat. Slechts 6% van de respondenten beschouwt zichzelf als zeer deskundig op het gebied van AI, terwijl 25% zichzelf als matig deskundig beoordeelt. Daarentegen omschrijft 3% hun kennis als enigszins adequaat en geeft 16% toe helemaal geen kennis te hebben.
Behoefte aan meer gespecialiseerde AI-vaardigheden
“Ons rapport benadrukt de behoefte aan meer gespecialiseerde AI-vaardigheden om AI technologieën beter te begrijpen, kritisch te evalueren en weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan”, zegt Barbara Frencia, CEO DNV Business Assurance. “Ons onderzoek toont aan dat veel organisaties hun vaardigheden moeten verbeteren om hun AI-initiatieven van de grond te krijgen. Het is belangrijk om te realiseren dat de medewerkers die in organisaties met AI werken niet per se experts op dit gebied zijn, maar dat het werknemers zijn die nieuwe taken hebben gekregen. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat hoe verder u bent, des te groter de voordelen van AI zijn. Maar het is een kwestie van aan de slag gaan met competentieontwikkeling.”
> LEES OOK: Cisco: Nederlandse bedrijven zijn niet klaar voor AI
Onbekendheid met managementsysteem ISO/IEC 42001
Het rapport benadrukt ook de noodzaak van een gestructureerde aanpak voor de implementatie van AI. Iets meer dan een derde van de ondervraagde organisaties overweegt een managementsysteem in te voeren om een verantwoorde implementatie, gebruik en beheer van AI-technologieën te waarborgen. De bekendheid met de internationale norm ISO/IEC 42001, die dient als managementsysteem voor AI, blijft echter laag. Slechts 11% van de respondenten is bekend met deze norm.
“We denken dat het belangrijk is om verschillende dingen tegelijk in gedachten te houden als het gaat om AI,” voegde Frencia eraan toe. “Kennis en competenties moeten vergroot worden om zakelijke voordelen te behalen. Daarnaast helpt een gestructureerde aanpak in de vorm van een managementsysteem om te garanderen dat de AI-oplossingen veilig, betrouwbaar, ethisch en in overeenstemming met de geldende regelgeving zijn.”
Lees het hele onderzoeksrapport van DNV: “Aan de start van het AI-traject“.
Volg Security Management op LinkedIn