De retailwereld zit in een fase van grote veranderingen. Door de hevige concurrentie van online retailers en het veranderde koopgedrag in fysieke winkels, is het nu meer dan ooit belangrijk de marge veilig te stellen. Volgens het IHS Markit’s Retail Security Report 2017 is videosurveillance mede door deze veranderingen de meest gekozen tool voor dervingpreventie.
Verlies door diefstal is iets waar elke winkeleigenaar mee te maken krijgt. In 2016 nam het aantal winkeldiefstallen in Nederland iets toe. Een kleine stijging lijkt positief, totdat je bedenkt dat de aangiftebereidheid is gedaald met 23%.
Diefstal door personeel is grootste kostenpost
De grootste kostenpost bij winkeldiefstal is diefstal door personeel. Er zijn allerlei verschillende manieren waarop personeel geld en goederen verduistert. Bijvoorbeeld het stelen van producten, geld nemen uit de kassa, artikelen via een achterdeur meenemen, gratis artikelen of hoge kortingen aan bekenden geven enzovoort. Eén ding hebben de meeste van deze overtredingen gemeen: ze gebeuren op plekken waar geen goede videosurveillance aanwezig is.
Geen videosurveillance voor diefstal door eigen personeel
Volgens het onderzoek kan diefstal door personeel tot 7 keer meer kosten met zich meebrengen dan diefstal door andere personen. Specialisten op het gebied van derving gebruiken al jaren camerasystemen voor de aanpak van winkeldiefstal, er is dan ook bijna geen winkel zonder camera’s. Maar, of het nu komt door onwetendheid of onachtzaamheid, de plekken waar diefstal door eigen personeel voorkomt worden zelden met camera’s uitgerust.
Kassadiefstal door personeel
Kassamedewerkers kunnen samenzweren met klanten en zo kassadiefstal mogelijk maken. In het Engels noemen ze dit ‘sweet-hearting’, een methode waarbij bijvoorbeeld wordt ‘vergeten’ een mandje met artikelen te scannen of waarbij alleen goedkopere items worden gescand in plaats van de duurdere artikelen.
De uitdaging om ‘sweet-hearting’ aan te pakken wordt vergroot door de opkomst van zelf-scan-kassa’s, waardoor ‘sweet-hearting’ niet alleen maar plaatsvindt bij de kassa of servicebalie.
En dan is er ook nog het altijd aanwezige risico van diefstal uit de kassa. Door het gebrek aan geschikte en correct geïnstalleerde (HR) videosurveillance apparatuur, is de kans om personeel te betrappen erg klein. En dus gaat de diefstal door. Een goed voorbeeld hiervan zagen we bij een Nederlandse winkel waar een medewerker al geruime tijd niet meer goed functioneerde. De medewerker werkte al jaren bij het bedrijf en de teruglopende prestaties en vermoedens van diefstal waren moeilijk te bewijzen. Het bedrijf besloot ook camera’s bij de kassa’s te installeren en zo was al snel te zien dat de bewuste medewerker kassatransacties afroomde. Het geleverde bewijs was voldoende voor ontslag en de investering in camera’s werd mede hierdoor binnen no-time terugverdiend.
Gebrek aan videosurveillance in personeelsruimtes
Niet alleen de toonbank wordt vaak vergeten bij het installeren van een camerasysteem, ook de personeelsruimtes, het magazijn en de achteruitgang worden vaak niet van camera’s voorzien. Het zal echter geen verrassing zijn dat goederen vaak juist via de achteruitgang verdwijnen om de vele camera’s in de winkel te vermijden.
Goederen kunnen ook verborgen worden in personeelsruimtes om vervolgens via de winkelvloer de winkel uit gesmokkeld te worden, zonder dat bewijsmateriaal wordt vastgelegd. Dit zijn voorbeelden van derving die eenvoudig voorkomen kunnen worden door videobewaking in combinatie met elektronische artikelbeveiliging (EAS).
Diefstal van goederen en geld door personeel stonden in 2015 op de 1e en 3e plek van grootste dervingkosten, aldus de US retail fraud survey. Op de 2e plek stond ‘administratieve en boekhoudkundige fouten’. Ieder geregistreerd geval van diefstal door personeel bedroeg gemiddeld 585 dollar meer, dan de gemiddelde kosten voor winkeldiefstal. Het loont dus om maatregelen te nemen om diefstal door personeel te beperken. Winkeleigenaren zullen moeten gaan inzien dat zij de winstmarge kunnen verhogen door deze vorm van derving aan te pakken. Netwerkcamera’s in combinatie met ‘slimme’ software kunnen hierbij helpen. Zo kunnen winkeleigenaren een melding krijgen zodra iemand een terugname inboekt zonder dat er klanten voor de kassa staan. Op een testlocatie in Nederland werd deze vorm van diefstal binnen een maand met 80% verlaagd!
Analytics als hulpmiddel bij dervingpreventie
De afgelopen jaren is er, grotendeels door het uitgebreide gebruik van netwerkcamera’s in de retail, een groeiende markt voor videoanalyse-software voor dervingpreventie. Slimme camera’s kunnen automatisch winkelmandjes analyseren en vaststellen hoeveel items in het winkelmandje zijn gegaan, maar niet zijn afgerekend bij de kassa. Het is ook mogelijk algoritmes te gebruiken die incidenten bij zelfscankassa’s kunnen detecteren, waarbij klanten het scannen van items vermijden. Beide oplossingen krijgen steeds meer aandacht van derving-professionals in de retailbranche. Zo verdwenen er bij een Nederlandse supermarkt per maand ongeveer 30 kratjes bier. Een goed geplaatste camera bracht het aantal kratjes dat onderop een winkelwagentje mee naar buiten rijdt terug naar 4 per maand.
Een geïntegreerde aanpak
Hoewel camerabewaking nog steeds de meest gebruikte vorm van fysieke dervingpreventie technologie is, zal een geïntegreerde aanpak de grootste beloning opleveren. Het combineren van effectieve videosurveillance bij de kassa met op uitzonderingen gebaseerde rapportage (het analyseren van verkooptransacties en het opmerken van abnormaal gedrag) en elektronische artikelbeveiliging (EAS) is een ongelooflijk effectief afschrikmiddel.
Zolang de retailbranche blijft veranderen en ontwikkelen, moeten winkeleigenaren zich aanpassen. Door te profiteren van de beschikbare moderne technologie, is er nog veel winst te behalen in het verminderen van derving.
Met de diverse geavanceerde netwerkcamera-oplossingen van Axis, hebben retailers de mogelijkheid om deze vorm van derving allereerst te ontmoedigen en daarnaast de kansen op een succesvolle vervolging te vergroten. We kijken graag met u welke oplossing past bij uw situatie. Laat gerust een reactie achter onder dit artikel of neem contact met mij op: 06 – 82937738. Ook kunt u onze winkeloptimalisatie quick guide downloaden.
De basis voor dit artikel werd geschreven door Anna Arwidi, Business Development Manager, Retail Solutions bij Axis Communications. Het originele, Engelstalige, artikel kun je hier teruglezen.
> Lees ook Axis Communications presenteert detailhandeltrends voor 2018