Diefstal in winkels blijft een ernstig probleem dat soms zwaar kan wegen op de ‘bottom line’ van een winkeleigenaar. In de Verenigde Staten werden volgens een onderzoek alleen al bij de 23 grootste retailers in één jaar tijd maar liefst 1,2 miljoen winkeldieven en oneerlijke werknemers opgepakt. Zo werd bijna 200 miljoen dollar gerecupereerd.
Heroverwegen
Een goede vangst, maar het kan nog beter, dat beseft elke veiligheidsverantwoordelijke van elke retailer. Met de doorbraak van HD (high definition)-camera’s en de opkomst van de nog betere resolutiestandaard 4K, beginnen vele beveiligingsexperts hun bestaande infrastructuur te heroverwegen. Vooral diegenen die nog afhankelijk zijn van analoge technologie hebben bedenkingen bij de efficiëntie en doeltreffendheid van hun verouderde systeem.
Stevig prijskaartje
Maar een nieuwe installatie van netwerkcamera’s komt natuurlijk met een stevig prijskaartje. En bedrijven zijn vaak niet zo happig op investeren in beveiliging: het wordt vooral gezien als een kostenpost zonder (duidelijke) bijdrage aan het netto bedrijfsresultaat. De vermeden kosten van diefstal en andere misdaden zijn moeilijk meetbaar. Daarom is het handig als men ook andere argumenten op tafel kan leggen. Wanneer men dus andere afdelingen kan overtuigen dat ook zij baat hebben bij goede beveiligingscamera’s, wordt het budget voor de investering vaak veel sneller goedgekeurd.
Analyses op maat voor Sales en Marketing
Nu luidt de vraag: zijn die argumenten er ook? Jazeker, is het antwoord. Neem bijvoorbeeld de sales- en marketingafdelingen. Daar kun je niet of beperkt aankloppen met argumenten als betere beeldkwaliteit of het inperken van het aantal winkeldiefstallen. Maar als je begint te praten over hoe IP-gebaseerde videobewaking ook kan dienen als basis voor in-store traffic- of schappen-analyse, dan krijg je gegarandeerd de aandacht.
Het aantal toepassingen op het gebied van winkelanalyse is ondertussen fors toegenomen. Analyse van de tijd dat mensen op een bepaalde plek blijven ‘hangen’ kan leiden tot het inzicht dat bepaalde klanten de hulp van een medewerker kunnen gebruiken, voordat ze beslissen om te kopen. De zogeheten ‘heat map’-functie kan gebruikt worden om te ontdekken wanneer zones met speciale campagnes te weinig klanten aantrekken, zodat maatregelen kunnen worden genomen om dit te verhelpen. Camera’s bij de kassa’s kunnen niet alleen overvallers afschrikken, maar ook waarschuwen wanneer de wachtrijen te lang worden. En het correcte aantal bezoekers van de winkel is altijd goed om te weten wanneer men de conversieratio wil meten.
Detectie en efficiëntie
Het zou dus een koud kunstje moeten zijn om Sales en Marketing warm te maken voor de nieuwste generatie netwerkcamera’s. Maar ook de andere afdelingen zullen voordelen zien. De betere diefstaldetectie en de gedetailleerde beelden die helpen bij forensisch onderzoek hebben allang de beveiligingsdienst overtuigd. Maar ook de general manager kan vlotter overtuigd worden dan je denkt, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om – zelfs vanaf mobiele apparaten – een overzicht te houden op alle winkels, zodat men wanneer nodig medewerkers kan uitwisselen tussen filialen.
Geen afdelingsbudget
De belangrijkste uitdaging is dus dat de discussie over het budget voor netwerkcamera’s op een hoger niveau wordt gevoerd. Alleen zo kunt u voorkomen dat de investering verloren gaat, omdat het totaalbedrag ten laste komt van het budget van slechts één afdeling, met name de beveiligingsafdeling, die sowieso als een kostenpost wordt beschouwd. Door de voordelen voor de diverse afdelingen over de hele organisatie heen toe te lichten, is de kans veel groter dat men de investering aandurft en iedereen er de vruchten van kan plukken.
Edwin Roobol, regional director Midden-Europa bij Axis Communications