Veiligbankieren.nl waarschuwt voor voor e-mails, tekstberichten en zelfs brieven in de post die mensen oproepen om zich opnieuw te identificeren of persoonsgegevens te controleren en aan te vullen bij banken, bij de overheid of bij andere officiële instanties.
Fraudeurs spelen in op het nieuws dat onder andere financiële instellingen en overheidsinstanties nieuwe klanten zorgvuldiger moeten identificeren en de persoonsgegevens van bestaande klanten moeten controleren en waar nodig moeten aanvullen.
Makkelijk aanklikbare links naar valse webpagina
De oplichters sturen berichten, zogenaamd van banken, overheidsinstanties en andere bekende organisaties die waarschuwen dat mensen zich dringend via iDIN moet identificeren of hun persoonsgegevens moet controleren via makkelijke links.
Inloggen met beveiligingscodes van de bank
iDIN is de online identificatie- en inlogdienst van banken. De links in de valse berichten leiden naar valse iDIN-webpagina’s die als twee druppels water lijken op de echte iDIN- of inlogpagina’s van banken. Op die valse webpagina’s moet je dan zogenaamd inloggen, met de beveiligingscodes van de bank.
>> LEES OOK: Tikkie Fraude: nieuwe goudmijn voor cybercriminelen
Banken sturen geen tekstberichten met hyperlinks
Veiligbankieren.nl benadrukt dat banken, overheid en andere instanties hiervoor nooit een tekstbericht met een hyperlink sturen. In e-mails zullen ze altijd vragen om zelf naar hun website te gaan, door zelf het juiste webadres in te tikken.