Managers van bedrijven lopen minder risico dat ze worden aangevallen door cybercriminelen dan werknemers met een lagere functie. Die verrassende conclusie trekt beveiligingsbedrijf Proofpoint.
Social engineering, psychologische manipulatie van mensen om vertrouwelijke informatie of geld los te krijgen, komt steeds vaker voor. Vergeleken met het vorige kwartaal is social engineering gestegen met 50 procent.
> LEES OOK: Social engineering: Trucs, trends en tegenmaatregelen
Het is de kunst om tijdig te ontdekken wie de Very Attacked People (VAP) zijn
Cybercriminelen veranderen vaak van doelwit
Wat verder opvalt is dat slechts 13 procent van de e-mail-accounts die onder vuur liggen in het vorige kwartaal ook al aangevallen werden. Hieruit blijkt dat cybercriminelen vaak veranderen van doelwit. Het is de kunst voor bedrijven om tijdig te ontdekken wie hun hun Very Attacked People (VAP) zijn en hen te beschermen.
Research & Development medewerkers vaakst slachtoffer
Uit het rapport blijkt ook dat cyberboeven hun pijlen het liefste op R&D-werknemers richten. Op de tweede plaats staan verkoopmedewerkers, op de voet gevolgd door productiemedewerkers. Mensen met een management-functie komen pas op de zesde plaats, na marketeers en medewerkers van de facilitaire dienst.
Aantal spamberichtenexplosief gestegen
In het algemeen steeg het aantal spamberichten gemiddeld met 944 procent per bedrijf ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Net als in voorgaande kwartalen bestond er geen correlatie tussen de grootte van een organisatie en de kans om slachtoffer te worden van een spoofing-campagne.
Proofpoint brengt ieder kwartaal een Protecting People-rapport uit. In deze laatste editie zijn gegevens gebruikt die tussen oktober en december 2018 verzameld zijn.