Veel winkeliers hebben last van cybercriminaliteit, zoals oplichters die online geld proberen af te troggelen (phishing), hackers of computervirussen. Toch schatten veel ondernemers in de branche de risico’s hiervan nog veel te laag in.
Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers. Detailhandel Nederland is geschrokken van de cijfers.
Schade tussen de 54.000 en 250.000 euro
Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit, blijkt uit onderzoek in opdracht van de brancheorganisatie. De gemiddelde schade zou bijna 54.000 euro bedragen. Voor één op de twaalf winkeliers loopt de schade zelfs op tot boven de 250.000 euro. Het gaat dan om herstelkosten, omzetverlies, tijdverlies en extra beveiligingskosten.
Maatregelen beperkt ingezet
Het blijkt dat één op de drie winkeliers niet op de hoogte is van bedrijfsmaatregelen om cybercrime te voorkomen en/of te beperken. Minder dan de helft van de winkeliers gebruikt virussoftware (43%), slechts 40% heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39% maakt dagelijkse back-ups. Ook wordt medewerkers vaker gevraagd wachtwoorden te wijzigen.
Kleinere winkeliers onvoldoende bewust van de risico’s
“De schades zijn dermate groot, dat de continuïteit van winkels in het geding kan zijn. Voor ons een belangrijke reden om de noodklok te luiden”, aldus adjunct-directeur Bert van Steeg van Detailhandel Nederland. Hij denkt dat vooral kleinere winkeliers zich bewuster moeten worden van de risico’s die gepaard gaan met online toepassingen als kassasystemen en beveiliging. Grote ketens zouden hieraan over het algemeen wel al voldoende aandacht besteden.
Week van de Veiligheid
Het onderzoek is verricht in opdracht van Detailhandel Nederland in het kader van de Week van de Veiligheid. Deze staat dit jaar in het teken van cybercriminaliteit.
> Lees ook ‘Kleine bedrijven beter digitaal beschermen’