De meeste bedrijven hebben wel eens te maken gehad met een (ernstig) incident. Instanties voor onderzoek, inspectie en handhaving kwamen langs. De meeste zijn bekend met deze instanties, maar vinden het lastig wanneer er in het bedrijf een ernstig incident plaatsvindt.
Incident
Vaak komen er meerdere partijen langs, min of meer tegelijk, op een moment dat de organisatie nog sterk gericht is op de incidentbeheersing. Er is dan weinig tijd voor de voorbereiding van ontvangst en begeleiding. Een ander lastig probleem is de onbekendheid met de instanties en vooral de onwetendheid over hun bevoegdheden. Wat komen zij doen en wat mogen zij precies eisen? Een bedrijf is erg kwetsbaar op zo’n moment. De juridische consequenties van deze activiteiten kunnen groot zijn. Tegelijkertijd is de veiligheid op zo’n moment soms zwak geborgd.
>> Lees ook Veel incidenten ICT-beveiliging bij bedrijven
GRIP
De eerste partijen waarmee een bedrijf te maken krijgt, zijn over het algemeen de hulpverleningsdiensten: brandweer, politie, geneeskundige hulpverlening en gemeente. Maar ook Defensie, Rijkswaterstaat, Waterschap en andere kunnen hierbij aanhaken. Deze partijen werken bij incidenten samen in de zogeheten Gecoördineerde Regionale Incidentenbestrijdingsprocedure (GRIP). Dit maakt samenwerking gemakkelijk, ook voor het getroffen bedrijf, want er is één aanspreekpunt.
Inspecteurs
De samenwerking tussen onderzoekers en inspecteurs is een heel ander verhaal. Zij werken bij een incident wel samen en daarover maken zij ook afspraken, maar deze liggen vaak niet van tevoren vast. Voorbeelden van instanties die onderzoek kunnen komen doen zijn de Inspecties SZW en ILT, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) en het Openbaar Ministerie (OM). Deze instanties hebben allemaal verschillende bevoegdheden, gebaseerd op heel verschillende wetgeving, en hebben ook verschillende doelen.
Wat doen?
In de eerste plaats is het de moeite waard om uit te zoeken met welke partijen uw bedrijf te maken kan krijgen. Verder hoort bij de voorbereiding op crisissituaties ook een goede procedure voor het informeren, opvangen, registreren, verifiëren en begeleiden van onderzoekers en inspecteurs. In de meeste bedrijven mogen bezoekers niet zomaar zonder begeleiding rondlopen, ook niet tijdens een crisis. Vraag bij twijfel altijd gericht naar doel van het bezoek en bevoegdheden. Geef nooit zomaar iets mee en leg zoveel mogelijk vast.
Bron: Arbo-online