- De hele dag door je e-mail lezen
Werk liever in blokken dan dat je steeds door een melding wordt getriggerd. Reserveer liever een halfuur of uur om je mail af te handelen. - Je inbox gebruiken als actielijst
Je inbox zien als een actielijst is een verlengde van de eerste valkuil. Bepaalt je mail wat je die dat moet doen, of doe je dat zelf? - Als het heel druk is: harder werken
Het is een illusie om te denken dat je ALLES kunt realiseren door simpelweg harder te werken. Een houthakker met een botte bijl kan beter stoppen en zijn bijl slijpen, ook al denkt hij dat hij daar geen tijd voor heeft. - Een vol bureau
Misschien kun je feilloos alles vinden wat je zoekt, hoe hoog de stapels ook zijn. Maar is je stijl werkbaar voor collega's die tijdens jouw afwezigheid ook dingen moeten kunnen vinden? - Niet plannen (of onrealistisch plannen)
Dingen duren vaak langer dan je denkt. Plan je dag en je week, maar houd ook ‘lucht'. Stel -indien nodig – je plannen bij. - Geen nee (kunnen of willen?) zeggen
Dienstverlenend en behulpzaam zijn? Prima, maar voer het niet te ver door, daar heb je niet alleen jezelf mee. Ook anderen hebben daar last van. Iemand die iedereen tevreden wil stellen, stelt uiteindelijk niemand tevreden. - Te laat beginnen: uitstelgedrag
Werk je beter onder druk? Of stel je die taak uit omdat je er eigenlijk tegenop ziet of omdat je nog twijfelt over wat er precies moet gebeuren? - Niet (kunnen of willen?) delegeren
Type ‘Laat ik het zelf maar doen, dan gebeurt het tenminste goed'? Je kunt er ook voor kiezen zichtbaar te maken wat er niet goed gaat – dan kan er iets aan worden gedaan. En wees kritisch: moet JIJ dit wel doen? Is het niet logischer om ‘de klus' elders te beleggen? - Perfectionisme
Wie weet is degene voor wie je dit doet met veel minder tevreden dan je denkt. Zorg dat je weet wat de ander verwacht. - Alles in één keer willen doen
Het is niet nodig om de lat voor jezelf metershoog te leggen; Keulen en Aken zijn ook niet in één dag gebouwd. Soms is het beter een start te maken met een concept en daaraan in de praktijk te schaven dan te wachten op die ene geniale ingeving.
Bron: Management support, juni 2012
Auteurs: Trudis Baart en Karen Visser