Open of dicht? Toegang tot gebouwen is zo'n onderwerp waar iedereen door eigen ervaring wel een min of meer genuanceerde mening over heeft. We hebben immers allemaal te maken met de entree / toegang bij de organisatie waar we werken, komen weleens bij collega's over de vloer, en bezoeken zo af en toe een publiek toegankelijke instelling zoals een ziekenhuis of de school van onze zoon of dochter. En overal is de ontvangst weer anders geregeld. Bij de ene organisatie loop je zo naar binnen, de andere lijkt wel een fort, en zo af en toe word je verwelkomd door een vriendelijke ‘host'.
Bij al deze organisaties is ongetwijfeld nagedacht over toegangscontrole en de ontvangst van gasten, althans daar ga ik maar vanuit. En de vraag die daarbij zeer waarschijnlijk centraal heeft gestaan, is: Gaan we open of dicht? Ofwel maken we van ons pand een vesting, of willen we juist een open organisatie? Steeds vaker kiezen zij voor een open variant, al was het maar uit imago-overwegingen. En ik moet zeggen, een ontvangst – nadat je je auto op een speciaal gereserveerde parkeerplaats hebt kunnen parkeren – door een gastvrouw die je naam kent en een kopje koffie voor je inschenkt, komt toch heel wat prettiger over dan een beveiliger in een glazen loge die de indruk wekt dat hij je liever kwijt dan rijk is.
Ongetwijfeld wordt de security manager betrokken bij de beantwoording van de ‘open of dicht' vraag. Hoe je hier als security manager mee om kunt gaan, vertelt Mike van Drongelen in dit themanummer. Hij kreeg de opdracht de toegangscontrole van de nieuw te ontwikkelen Amstelcampus van de Hogeschool van Amsterdam te laten voldoen aan het open en transparante karakter van de organisatie. En die gaat zelfs zo ver dat ‘de buurt' tot in de gebouwen op deze campus welkom is. Zijn oplossing? Kom los van de traditionele reflex om de zaak dicht te willen timmeren, maar zorg er tegelijkertijd voor dat je de risico's wel beheersbaar houdt.
De security manager wordt hierbij natuurlijk geholpen door allerlei technische ontwikkelingen wat betreft elektronische toegangsbeheerssystemen, maar ook door beveiligingsorganisaties die meer en meer inspelen op de vraag van de klant naar gastvrije ‘hosts' – met securitybewustzijn, dat wel. Doet u mij in het vervolg nog maar een kopje koffie!
Arjen de Kort
Hoofdredacteur Security Management, adekort@kluwer.nl