Crew Resource Management (CRM) draait om het optimaal gebruiken van beschikbare mensen en middelen in teamverband. Een veelgebruikte definitie van CRM is: ‘Het verbeteren van de effectiviteit op eenheidsniveau door het vergroten van het bewustzijn van de bijbehorende gedragsvaardigheden van het team.' De niet-technische vaardigheden binnen het team staan hierbij centraal. Op grond van internationaal onderzoek en ervaring zijn deze uit te splitsen in zeven competenties
- Besluitvorming: het nemen van een beslissing gebaseerd op alle beschikbare (en gedeelde) informatie.
- Aanpassingsvermogen is het vermogen:
– van een team(lid) om zichzelf mentaal en/of fysiek aan een verandering aan te passen;
– om het verloop van een taak/missie te wijzigen als de situatie dit vereist. - Doelstellingen-/opdrachtanalyse: het plannen en gebruikmaken van alle middelen en personen om het werk/de missie zo goed mogelijk uit te voeren.
- Communicatie: het uitwisselen van informatie tussen teamleden en andere personen.
- Leiderschap: het bewust beïnvloeden van het gedrag van anderen om, met volledige eigen inzet, gezamenlijk het gestelde doel te bereiken.
- Assertiviteit: de mate waarin een teamlid voor zijn eigen oordeel/belang binnen een groep opkomt.
- Omgevingsbewustzijn: het vermogen zich voortdurend bewust te zijn van wat er tijdens het werk (ook op relevante gebieden buiten het team) gebeurt en gaat gebeuren.
Bron: Security Management nummer 5 mei 2012