Facilicom Services Group uit Schiedam heeft in 2012 een bescheiden winst geboekt. Mede dankzij kostenbesparingen, operationele efficiency en de inzet op multiservices (het gecombineerd aanbod van beveiliging, schoonmaak bouw en catering) kwam de nettowinst uit op 14,6 miljoen euro. De concernomzet daalde met 5 procent en kwam uit op 1.040 miljoen euro.
Deze daling is vooral een gevolg van de marktontwikkelingen. Veel opdrachtgevers brengen hun kantorenbestand terug. Ook bestaande contracten worden ingekrompen.
Topman Hans Gennissen: ‘De winst liep terug. Het operationele resultaat daalde naar 19,7 miljoen euro en kwam daarmee uit op 1,9% van de totale omzet. De nettowinst daalde naar 14,6 miljoen euro (1,4% van de omzet). Vooral incidentele verliezen in België en bij onze bouwdivisie hadden grote invloed. Resultaten die ver onder onze doelstellingen liggen en op langere termijn niet aanvaardbaar zijn.
In het jaar 2012 hebben we een fors aantal maatregelen genomen om kosten te besparen. Dat is helaas ook gepaard gegaan met verlies van arbeidsplaatsen maar dat was onvermijdelijk om de kostenstructuur beter in lijn te brengen met het gedaalde omzetvolume.
Verder hebben we in 2012 geen grote acquisities gedaan, waardoor het eigen vermogen opnieuw is gegroeid en de solvabiliteit toenam tot 46% van het balanstotaal. Daarmee heeft Facilicom een ijzersterke financiële positie’, licht Hans Gennissen toe.
Van de omzet wordt 75% in Nederland gerealiseerd en de resterende 25% in België, Frankrijk en Engeland.
Facilicom verwacht in 2013 zeker nog geen opleving. De financiële resultaten over het eerste kwartaal laten opnieuw een lichte volumekrimp zien.
‘Om de krimp op onze traditionele markten te compenseren zijn we al geruime tijd geleden gestart met activiteiten op een (voor Facilicom) nieuwe markt: de zorgmarkt. Ook de zorgmarkt is weerbarstig. Er is een grote afhankelijkheid van politieke besluitvorming en een sterke noodzaak tot bezuinigen. Toch zien wij hier nog steeds een goede mogelijkheid om Facilicom steviger te funderen voor de lange termijn. Dit jaar zullen we onze inspanningen op deze markt dan ook intensiveren’, besluit Gennissen.