Op 13 december brengt Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) een dagvaarding uit tegen Adobe. Bij het grote publiek is Adobe bekend vanwege haar PDF programma en (grafische) software. Wat tot nu toe onbekend bleef is dat Adobe in het geheim enorme hoeveelheden persoonsgegevens verzamelt via onder meer de websites van KPN, ABP, Beter Horen en zelfs de Belastingdienst, en via mobiele apps van onder andere Marktplaats en Buienradar. Namens miljoenen Nederlanders eist SDBN dat Adobe stopt met het verzamelen van persoonsgegevens via tracking cookies en via software in mobiele apps. Contact met het bedrijf heeft de afgelopen maanden niets opgeleverd en daarom stapt SDBN vandaag naar de rechter.
Iedereen die regelmatig het internet gebruikt via de Chrome browser en regelmatig apps download en gebruikt, is slachtoffer van Adobe en kan zich via jestaattekoop.nl gratis voor deze rechtszaak aanmelden.
Strijd met de AVG
Voorzitter van SDBN Anouk Ruhaak: “Adobe staat bekend als leverancier van softwareproducten, maar wat we niet wisten is dat het bedrijf tegelijkertijd actief is in de markt van digitale persoonsgegevens en je online achtervolgt. Heb je je kerst of sinterklaas aankopen online gedaan? Dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht. De dubieuze markt van verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens is in strijd met de AVG. Dit moet stoppen. Na X en Amazon wil Stichting Data Bescherming Nederland nu Adobe, een volgende grote speler op deze markt, dwingen om deze illegale handel te beëindigen. Dat moet helaas via de rechter en met een massaclaim omdat de bedrijven niet met ons in gesprek gaan om tot een oplossing te komen.”
Na Twitter / X en Amazon is dit de derde, en voorlopig laatste, massaclaim die SDBN uitbrengt om de big techbedrijven te dwingen beter met de online privacy van Nederlanders om te gaan.
> LEES OOK: Consumentenbond sleept Google voor de rechter
Adobe verzamelt en deelt illegaal verkregen gegevens
Adobe’s Experience Cloud is een platform dat bedrijven in staat stelt profielen te maken van internetgebruikers. Adobe verzamelt, via websites en apps, op illegale wijze een enorme hoeveelheid data over vrijwel iedere Nederlandse internetgebruiker. Zelfs als iemand nooit een Adobe product heeft gebruikt. Het bedrijf deelt die informatie vervolgens met vele bedrijven die actief zijn in de online advertentiemarkt.
Een middel dat Adobe hiervoor vaak gebruikt zijn tracking cookies die zij plaatst op bekende sites als TUI, KPN, ABP, Beter Horen, Douglas en zelfs de Belastingdienst. Ook stopt zij, middels Software Development Kits (SDKs), stukjes code in mobiele applicaties als Marktplaats, Ziggo GO, RTL XL en Buienradar.
Voor deze omvangrijke en gedetailleerde verzameling van persoonsgegevens is volgens de wet toestemming nodig. Adobe beschikt echter niet over geldige toestemming. Allereerst omdat je als internetgebruiker niet goed wordt geïnformeerd over de omvang van de gegevensverwerking. Ook plaatst Adobe in sommige gevallen al tracking cookies vóórdat je een keuze hebt gemaakt in de cookiebanner of je dat wel wil.
Met alle verzamelde gegevens creëert Adobe profielen van internetgebruikers, die Adobe deelt met vele andere commerciële partijen. Dit creëert verschillende risico’s; van de openbaarmaking van extreem gevoelige gegevens tot identiteitsfraude. Adobe verdient met deze praktijk veel geld.
Schadevergoeding en rechtszaak
Adobe wil niet in gesprek te gaan met SDBN over de privacyschendingen. SDBN start daarom een rechtszaak om Adobe te dwingen haar gedrag te veranderen en te stoppen met het illegaal verzamelen van persoonsgegevens en om schadevergoeding te eisen namens circa zeven miljoen Nederlandse internetgebruikers. De stichting eist ook vernietiging van de onrechtmatig verzamelde data bij Adobe.
Gratis aanmelden
SDBN komt in deze zaak op voor alle personen in Nederland, die vanaf 25 mei 2018 tracking cookies van Adobe op hun browser hebben of hadden opgeslagen, of apps op hun mobiele telefoon hebben gebruikt met de Adobe SDKs. De tracking cookies worden onder andere geplaatst als een internetgebruiker de populairste websites in Nederland bezoekt maar ook als een internetgebruiker vaak op de “accepteer alles” knop klikt in een cookiebanner. Internet- en mobiele telefoongebruikers kunnen zich gratis bij SDBN aanmelden via www.stichtingdatabescherming.nl/ of adobe.jestaattekoop.nl/.
Reactie van Adobe
Adobe licht achtergrond van plaatsen cookies toe in een reactie. Op basis van hun eigen onderzoek zijn ze van mening dat de beweringen van de Stichting gebaseerd zijn op een misverstand over de technologie van Adobe en de rol die Adobe speelt. Adobe is de gegevensverwerker als het gaat om de relatie met Adobe Experience Cloud-klanten, niet de gegevensbeheerder. Adobe zegt de wettelijke vereisten in de landen en regio’s waar ze actief zijn te volgen.
Adobe stelt geen gegevensbeheerder te zijn als het gaat om het leveren van services aan klanten van Adobe Experience Cloud. Adobe is een verwerker van de data die door Experience Cloud-klanten worden verzameld. Dit betekent dat de klant de gegevensbeheerder is. De klant neemt zelf beslissingen over welke cookies op zijn websites worden geplaatst, welke data met behulp van die cookies worden verzameld, voor welke doeleinden die data worden gebruikt en welke toestemming wordt verzameld van bezoekers van hun eigen websites. Adobe Experience Cloud biedt integraties met platforms voor toestemmingsbeheer, zodat de klant/beheerder het toestemmingsbeheer op zijn websites kan implementeren zoals hij wettelijk noodzakelijk acht.
Over SDBN
SDBN is een Nederlandse non-profit stichting die zich inzet voor een wereld waarin het recht op bescherming van privacy en van persoonsgegevens van individuen door bedrijven worden gerespecteerd. Naast deze zaak tegen Adobe voert SDBN op dit moment een rechtszaak tegen Twitter / X en een rechtszaak tegen Amazon.
Volg Security Management op LinkedIn