Tientallen bedrijven en organisaties hebben in augustus melding gedaan van een zogenoemde DDoS-aanval. Dat is een toename ten opzichte van andere maanden, meldt de politie. Bij de bedrijven die aangifte hebben gedaan zitten ook bedrijven met een “vitale dienstverlening”, zoals internetproviders en banken.
Bij een DDoS-aanval (distributed denial of service) proberen internetcriminelen een website, server of dienst onbereikbaar te maken. Via een netwerk van gehackte computers bezoeken ze een website zo massaal dat deze crasht.
Oproep om aangifte te doen van DDoS-aanvallen
De politie onderzoekt de DDoS-aanvallen en werkt daarin samen met onder meer het Nationaal Cyber Security Centrum. De politie roept bedrijven en organisaties die slachtoffer zijn van DDoS-aanvallen op aangifte te doen, omdat dit nuttige informatie oplevert voor de politie.
Advies
Het NSCS adviseert bedrijven de volgende stappen te ondernemen tegen DDoS-aanvallen:
- Ga bij alle interne infrastructuur na welke maatregelen al genomen zijn en, pas technische maatregelen toe indien nodig.
- Zorg dat er naast je primaire internetbron een out-of-band verbinding naar het datacenter is geopend zodat je passende anti-DDoS maatregelen kan blijven treffen.
- Bereid uw incidentresponsplan voor en denk na over failoverscenario’s van onlinediensten. Zorg dat de relevante scenario’s zijn voorbereid en zorg dat de relevante contactpersonen bereikbaar zijn.
- Onderzoek of mitigatie via een wasstraat zoals de NaWas straat van Nationale Beheersorganisatie Internet Providers (NBIP) mogelijk is.