COVID-19 heeft de wereld een tijd lang letterlijk op slot gegooid. Maar er is verandering op komst, restricties worden versoepeld en langzaam maar zeker opent de wereld zich, ook voor zaken. Dat stelt bedrijven voor een vraagstuk: hoe kunnen de risico’s voor reizende medewerkers en medewerkers in het buitenland tot een minimum worden beperkt en hoe informeer, lokaliseer en communiceer ik met hen als er een incident is?
“Het is voor bedrijven in deze tijd essentieel om te weten of medewerkers naar bepaalde landen kunnen reizen. En zo ja, welke restricties er in die landen gelden”, vertelt Martin Wijlens van Safeture. En dat was volgens hem tot voor kort geen gemakkelijk opgave met COVID-19, dat de wereld in zijn greep houdt. “De actualiteit verandert met de dag. Waar in bepaalde landen de restricties worden versoepeld, gelden in andere landen juist weer strengere voorschriften voor mensen uit het binnen- en buitenland.” Daarom heeft Safeture in een razend tempo, en als eerste in de wereld, de Coronavirus Exposure Tracker ontwikkeld. “Dit is een tool die alle actuele ontwikkelingen rondom het coronavirus in kaart brengt. Wereldwijd.”
Actuele stand van zaken
De tool kan door bedrijven worden gebruikt om (reizende) medewerkers optimaal te informeren over de actuele stand van zaken. “Sinds het uitbreken van het virus hebben veel bedrijven geprobeerd vast te stellen welke werknemers, die veel reizen of die in het buitenland werken en verblijven, mogelijk besmet zijn geraakt tijdens het reizen in de kwetsbare gebieden. Een vaak moeilijke en tijdrovende klus, vooral bij internationale organisaties. Met de nieuwe tool kan iedereen die het beveiligingsplatform van Safeture heeft, snel controle krijgen over de situatie en rechtstreeks contact opnemen met medewerkers, een beoordeling maken van de noodzakelijke acties of de reis annuleren”, aldus Wijlens.
Informeren, lokaliseren en communiceren
Volgens hem draait het allemaal om informeren, lokaliseren en communiceren. “De Coronavirus Exposure Tracker houdt de dagelijkse ontwikkeling in 5000 wereldwijde subregio’s bij en vergelijkt deze data met de historische, huidige en toekomstige locaties van werknemers. In de tool kunnen namelijk de reisboekingsgegevens van travel management company’s (tmc’s) worden verwerkt. Ook is er real-time GPS-monitoring ingebouwd, het systeem weet zodoende precies waar de medewerkers zich bevinden.”
Waarschuwingssysteem en noodknop
De analisten, die de tool van informatie voorzien en beheren, zitten over de hele wereld en maken gekwalificeerde beoordelingen en verzenden waar nodig waarschuwingen naar gebruikers. Wijlens: “Met andere woorden: vindt er in de wereld een incident plaats, en loopt een medewerker gevaar, dan melden wij dit. Aan de andere kant kan de gebruiker ook meteen contact opnemen bij een incident via de noodknop die in de app is ingebouwd. Wordt daarop gedrukt dan wordt er meteen contact opgenomen met de medical assistent-partner van het bedrijf van de medewerker in het betreffende land en worden de GPS coördinaten meteen meegestuurd. Zo gaat er geen onnodige tijd verloren.”
Reispatronen
De tool stelt security-, HR-, travel- en risicomanagers zodoende in staat om de risico’s die werknemers lopen op basis van hun reispatronen vast te stellen. Wijlens: “Hiermee wordt de beweging gemaakt van alleen travel risk management naar employee safety voor alle medewerkers. De tool is namelijk een belangrijk hulpmiddel om de verspreiding van het coronavirus binnen een bedrijf te verminderen en te beheren in het geval dat het virus een pandemie wordt.” De Coronavirus Exposure Tracker is een integraal onderdeel van het employee safety platform. “Op die manier kunnen bedrijven, maar ook medewerkers zelf alle belangrijke informatie vinden binnen één platform. Gaat een medewerker op pad, dan opent hij of zij de app met alle informatie over de vlucht, het land van bestemming, de restricties die daar gelden, mate van veiligheid, medische gegevens, E-learning, noem het maar op.”
De Coronavirus Exposure Tracker houdt de dagelijkse ontwikkeling in 5000 subregio’s bij en vergelijkt deze data met de historische, huidige en toekomstige locaties van werknemers
Interactieve kaart
Na de ontwikkeling van de Coronavirus Exposure Tracker is de COVID19 restrictions map ontwikkeld. Dit is een online interactieve kaart die gratis is te benaderen via www.openupforbusiness.com. De kaart maakt in een oogopslag duidelijk welke restricties waar gelden. “De wereld opent zich langzaam maar zeker, maar het is voor bedrijven en organisaties moeilijk om te achterhalen welke Covid-19-beperkingen en -voorschriften nu precies waar gelden. We hebben daarom deze service gelanceerd om hen te helpen”, aldus Wijlens. De COVID-19-restrictiekaart is een wereldwijde dataset, verzameld uit meerdere bronnen, samengesteld en onderhouden door de analisten. “Gebiedsafsluitingen, quarantaines van gebieden die deel uitmaken van een land, de richtlijnen, aanbevelingen en andere beperkingen die door de lokale overheid worden opgelegd. Ook verstrekken luchtvaartmaatschappijen informatie over opgeschorte of hervatte activiteiten. De informatie wordt elke dag bijgewerkt en er worden extra functies toegevoegd”, verzekert Wijlens.
Ook medewerkers zonder de app zijn bereikbaar
De COVID19 restrictions map en de Coronavirus Exposure Tracker helpen bedrijven om hun medewerkers veilig op reis te sturen nu de business weer op gang komt. De facilities module zorgt er daarbij voor dat een organisatie al haar locaties in het systeem beschikbaar heeft. In geval van nood kan met één druk op de knop per SMS of e-mail met een grote groep medewerkers van die locatie of zelfs meerdere locaties gecommuniceerd worden als er zich in de buurt van die locatie een incident afspeelt. Hiervoor hoeft zo’n medewerker zelfs niet over de app te beschikken.
Goed werkgeverschap en extra goed voorbereid op reis
“Het draait allemaal om goed werkgeverschap en het volgen van duty of care-richtlijnen. Dat lukt via dergelijke tools. Maar ook via e-learning, die kan worden geïntegreerd binnen ons beveiligingsplatform. Daarmee kunnen medewerkers die voor het eerst op reis gaan leren hoe ze risico’s kunnen vermijden. En leren ze bedrijfsrichtlijnen. Security-, travel – of HR-managers kunnen op hun beurt precies zien welke modules binnen de e-learning door wie zijn doorlopen. Zo gaan medewerkers extra goed voorbereid op reis en nemen bedrijven hun verantwoordelijkheid.”
Dit artikel is gesponsord door Safeture