Pakt u binnenkort het vliegtuig vanaf Eindhoven Airport? Dan moet u eens letten op de nieuwe securitylanes, de paden waar de bagage wordt gecontroleerd. Want sinds kort werken die lanes volautomatisch. In de eerste plaats is dat goed nieuws voor de medewerkers van de luchthaven.
“Passagiers dienen hun handbagage in speciale bakken te leggen”, zegt Pieter Visser, hoofd Airport Operations en Security. “En die bakken gaan door de scanner. Voorheen moest een medewerker die bakken dan handmatig naar de andere kant brengen, maar nu komen ze automatisch op de goede plaats weer naar boven. Bovendien kunnen nu alle vloeistoffen en elektronica gewoon in de handbagage blijven. Eindhoven Airport was overigens de eerste luchthaven ter wereld waar alle handbagage van alle passagiers werd gecontroleerd met CT-machines.”
Slimme algoritmes
Die innovatieve lanes leiden volgens Visser ook tot een optimalere security, want lanes werken met behulp van slimme algoritmes. “Zo komt het regelmatig voor dat de lane ‘iets’ detecteert, bijvoorbeeld een groot mes. Natuurlijk hoeft dat niet direct te wijzen op terroristische motieven: iemand kan dat mes zijn vergeten, of hij of zij ‘smokkelt’ het mee omdat het eenvoudigweg handig is op vakantie. Maar wij nemen absoluut geen risico’s: de lane sluist de bagage automatisch door naar een tweede spoor, buiten bereik van de passagier.”
CT-machines creëren een 360°-plaatje
“Dan kunnen wij de zaak in alle rust afhandelen, zonder dat iemand dat mes opeens tevoorschijn kan trekken”, vervolgt Visser. “En dat is niet alles. Want met de nieuwe CT-machines in de lanes kan Security verdachte objecten bovendien eerder herkennen. “Die CT-machines creëren een 360°-plaatje”, legt Visser uit. “En bovendien kunnen ze dat beeld ook nog eens een keertje in plakjes snijden. Daardoor is het onmogelijk om bijvoorbeeld een mes te verbergen achter een ander object. Er is altijd een andere hoek van waaruit de medewerker alles kan overzien. En bij twijfel gaat de bagage natuurlijk open.”
Nee, dat levert geen naaktfoto’s op
Metaaldetectiepoorten vervangen door securityscanners
De bagage wordt dus grondig gecontroleerd. Hetzelfde geldt voor de passagiers. Ook op dit gebied heeft Eindhoven Airport een behoorlijke stap vooruit gezet, want de metaaldetectiepoorten zijn vervangen door securityscanners. Nee, dat levert geen naaktfoto’s op, maar het kan volgens Visser wel een bijdrage leveren aan het opsporen van eventuele explosieven. “Die explosieven kunnen behalve in de handbagage ook op het lichaam gedragen worden en bevatten soms geen metaal. Met een metaaldetector vallen die dan niet te detecteren, maar met onze scanners wel. Een bijkomend voordeel: in geval van twijfel kun je iemand heel gericht fouilleren, want de securityscanner zal op een plaatje laten zien welk gebied moet worden gecontroleerd.”
Minder opstoppingen
Het securityproces verloopt nu dus behoorlijk geavanceerder, maar dat is niet alles. Volgens Visser is bovendien de look en feel verbeterd – en ook dit bevordert volgens hem de veiligheid. “Neem nou de lanes. Die hebben we gerestyled in houtkleuren, met veel planten erbij. Bovendien hebben we de scherpe hoeken eruit gehaald. Daardoor oogt het nu niet alleen een stuk vriendelijker, het leidt ook tot meer efficiëntie. Niet langer moeten we mensen uitleggen dat ze eerst linksaf moeten en daarna rechtsaf, ze worden nu automatisch meegenomen in de bocht. Ook het overzicht is verbeterd. Vroeger zag je nog wel eens dat het aan het ene poortje veel drukker was dan aan het andere. Nu zien passagiers meteen welke rij vrij is. Dat leidt tot minder opstoppingen en geeft onze securitymensen een veel beter overzicht. Bovendien, hoe minder lang passagiers hoeven te wachten, hoe minder gestrest ze zijn. En zonder stress zijn ze uiteindelijk beter aanspreekbaar.”
Militair vliegveld
Veel technische innovaties dus. Maar dat is niet het enige waar Visser en zijn collegae op kunnen terugvallen. Zijn securityafdeling werkt nauw samen met de marechaussee en de militairen. “Eindhoven Airport is een militair vliegveld met burger-medegebruik. Dat betekent dat je op de luchthaven twee securityafdelingen hebt: een civiele en een militaire, die hun informatie ontvangen uit verschillende bronnen. Nee, we komen niet regelmatig bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Maar er is wel een kort lijntje: bij noodgevallen weten we elkaar zeker te vinden.”
Hetzelfde geldt voor de marechaussee. Die komt bijvoorbeeld in actie bij een vermoeden van terrorisme. “Soms is een mes in de handbagage zo groot dat het niet bedoeld kan zijn om een appeltje mee te schillen”, zegt Visser. “Dan nemen we direct contact op met de marechaussee. Hetzelfde geldt als we vermoeden dat er sprake kan zijn van een explosief. Dan laten we de koffer veilig liggen en stuurt de marechaussee een explosievenverkenner. Als die het niet vertrouwt, neemt hij contact op met de Koninklijke Marechaussee van luchthaven Schiphol en komt er een specialist met een getrainde hond langs.” En er is nog een partij waar Visser mee samenwerkt: luchthaven Schiphol. “Dat vliegveld is natuurlijk immens veel groter”, zegt Visser. “En de leiding investeert daar veel in nieuwe technologieën. Denk in dit verband aan slimme camera’s die razendsnel kunnen registreren of er ergens bagage achterblijft. Of denk aan algoritmes die onderscheid kunnen maken tussen normaal gedrag en een verdachte situatie. Dat zijn allemaal zaken die wij in de toekomst ongetwijfeld gaan toepassen, maar Schiphol loopt hierin duidelijk voorop. Wel hebben we de afgelopen jaren bij sommige projecten van hen kunnen meelopen.”
Snel optreden van security-mensen is minstens zo belangrijk als de nieuwste technologie
Snel optreden
Maar het meest vertrouwt Visser op de individuele securityfunctionarissen van Eindhoven Airport. “Onze beveiligers zijn door een beveiligingsbedrijf getraind en weten dus snel wanneer er sprake is van een ongewone situatie. Hangt iemand bijvoorbeeld te lang rond op één plek, heeft hij iets te veel aandacht voor een specifiek object, maakt hij foto’s van de security-lane, of vertoont hij daar verdacht gedrag? Dan zullen de securityfunctionarissen hem daarop zeker aanspreken. Ik vind het wel jammer dat hun specifieke kennis en kunde soms wordt onderschat, want hun snelle optreden is minstens zo belangrijk als de nieuwste technologie.”
Peter Passenier is freelance journalist
Volg Security Management op LinkedIn