Het aantal cybersecurity-dreigingen is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. De beste bescherming blijft proactieve preventie. Dat geldt ook voor het vroeg kunnen detecteren van slecht onderhoud, wat ervoor zorgt dat bedrijven cybersecurity kunnen inbouwen in hun werkroutines. Net zo belangrijk als het onderhoud van IT-systemen en netwerkcamera’s, is de implementatie van het systeem zelf. Als beveiligingssystemen in de loop der tijd onvoldoende worden onderhouden, worden ze waarschijnlijk gevoelig voor kwetsbaarheden en datalekken.
Hieronder beschrijven we de vier signalen van een slechte cybergezondheid van uw systeem. Signalen waar organisaties zich bewust van moeten zijn om ervoor te zorgen dat bewakings- en beveiligingssystemen beschermd blijven:
1. IT- en beveiligingsteams zitten niet op één lijn
Dit kan een probleem zijn als het gaat om de verschillen tussen de manier waarop uw hardware- en software-oplossingen zijn verbonden met uw netwerk. Of hoe uw IT-beleid voorschrijft dat ze verbonden zijn. Een gebrek aan afstemming en processen wordt verder versterkt wanneer er verschillende netwerken bij betrokken zijn. Dat leidt tot meer verwarring over de te nemen veiligheidsmaatregelen. Daarmee wordt het risico van datalekken vergroot.
2. Netwerkgebruikers volgen beleid en procedures niet (of zijn er niet van op de hoogte)
Van alle datalekken was 36% het gevolg van een menselijke fout, aldus het meest recente Notifiable Data Breach-rapport, waarin alle inbreuken van 1 april tot 30 juni 2018 zijn vastgelegd. Het simpelweg volgen van IT-beleid is een cruciaal protocol om inbreuken te voorkomen, die achteraf gezien eenvoudig te voorkomen waren geweest. Door normen te hanteren, kunt u ervoor zorgen dat uw systeem veilig blijft en op het optimale niveau werkt. Bedenk dat handhaving van het beleid een continue proces is, omdat sommige gebruikers of nieuwe werknemers mogelijk niet op de hoogte zijn van procedures of deze niet consequent volgen. Denk eraan dat een onbedoelde actie uw hele systeem in gevaar kan brengen. Als uw bedrijf geen duidelijk omschreven vereisten en verwachtingen met betrekking tot IT-beveiliging heeft gespecificeerd, neemt de kans op cyberaanvallen drastisch toe.
3. Installatie- en onderhoudsplannen zijn niet duidelijk gedocumenteerd
Soms begrijpen installateurs niet alle specifieke behoeften die uw systeem vereist op het moment dat het wordt geïmplementeerd. Of ze houden er simpelweg geen rekening mee. Het is ook aannemelijk dat niet elke leverancier regelmatig bedrijven bezoekt voor gepland onderhoud. Als systemen niet goed worden onderhouden, neemt de kans op succesvolle cyberaanvallen toe. Zorg ervoor dat alle belanghebbenden die verantwoordelijk zijn voor onderhoud een duidelijk schema hebben voor het testen en onderhouden van het systeem. Daarnaast moet er vanaf het moment van installatie een duidelijke audit trail worden bijgehouden, zodat problemen gemakkelijk kunnen worden geïdentificeerd en verholpen.
4. Technologieleveranciers praten niet met u over cybersecurity
Uw technologieleverancier houdt u idealiter goed op de hoogte van de beste werkwijzen voor de gezondheid van uw netwerk en maakt bespreekbaar welke voorzorgsmaatregelen u moet treffen met betrekking tot cybersecurity. Iedere vorm van technologie maakt deel uit van een groter systeem en het is waarschijnlijk dat systemen niet altijd volledig zijn beveiligd.
Conclusie
Van bedrijven kan niet worden verwacht dat zij de bescherming van hun bedrijfsmiddelen onafhankelijk van elkaar handhaven. Het vereist een gezamenlijke inspanning om bedreigingen op systeemniveau te beheren. Uw netwerk, de apparaten en services van uw organisatie tegen cyberaanvallen beschermen, is niet alleen uw zorg. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gehele supply chain van leveranciers.
Wilt u meer weten over welke oplossingen Axis biedt voor het beschermen van uw data en netwerk? Klik dan hier.
Dit artikel is geschreven door Axis.