Een groep oplichters heeft het gemunt op bedrijven in de schoonmaakbranche, meldt de Fraude Helpdesk. “Schoonmaakbedrijven moeten daarom extra alert zijn op verzoeken om informatie van onbekende partijen.”
Schoonmaakbedrijven worden via e-mail benaderd door de oplichters, waarbij ze de naam misbruiken van een bestaand bedrijf. Zogenaamd is het bedrijf ontevreden over de diensten van hun huidige schoonmaakbedrijf en willen ze een offerte opvragen. Bedrijven worden enthousiast gemaakt met de belofte dat het om een vrij grote opdracht gaat.
Schoonmaakbedrijf moet eerst informatie geven
Voordat een offerte kan worden uitgebracht moet het bedrijf eerst wat informatie verstrekken. In de mail wordt gevraagd om drie referenties van grote, bestaande klanten en de bijbehorende contactpersonen. Deze informatie zal echter door de oplichters misbruikt, stelt de Fraude Helpdesk. “De techniek die de oplichters toepassen heet social engineering. Ze verzamelen verschillende kleine stukjes informatie die vaak vrij toegankelijk zijn en bundelen deze. Vervolgens proberen ze met deze schat aan informatie partijen op te lichten. Social engineering gebeurt ook vaak via telefoongesprekken, door bijvoorbeeld een valse enquête af te nemen.”
Actief te linken aan eerdere gevallen van oplichting
Volgens eigen onderzoek van de Fraudehelpdesk is de groep oplichters die nu actief is te linken aan eerdere gevallen van oplichting. “De informatie die de groep toen bij bedrijven wist lost te peuteren gebruikten ze om valse facturen te verzenden. Een aantal bedrijven werd voor tienduizenden euro’s gedupeerd.” Tot slot geeft de Fraude Helpdesk drie tips aan schoonmaakbedrijven.
Fraude met schoonmaakbedrijven: 3 tips
1. Wees terughoudend met het verstrekken van informatie als het verzoek van een onbekende partij komt.
2. Wees extra voorzichtig als u per e-mail het verzoek krijgt een offerte uit te brengen, zonder dat er voorafgaand telefonisch contact is geweest.
3. Als een klant meldt dat een rekeningnummer of contactgegevens zijn gewijzigd, controleer dit altijd via de gegevens die bij u bekend zijn.
> Lees ook ‘Lik-op-stuk beleid moet fraude verzekeraars tegengaan’