Vorig jaar is meer dan één op de tien Nederlanders slachtoffer van cybercrime geworden. Ook ik ben ooit slachtoffer geweest en als ik er aan terugdenk kan ik nog kwaad worden, vooral op mezelf. Hoe heb ik zo stom kunnen zijn…?
Gelukkig ben ik er zelf uiteindelijk goed vanaf gekomen en heb ik al mijn schade vergoed gekregen. Dit kunnen helaas niet alle slachtoffers zeggen. Liever had ik gehad dat er meer aandacht was voor voorlichting over cybercrime en de risico’s ervan. Wellicht was ik dan geen slachtoffer geweest.
Cybercrime is hot
Cybercrime is hot; dagelijks vinden er incidenten plaats en lees je erover in het nieuws. Het is niet meer de vraag óf u slachtoffer wordt als organisatie, maar wanneer. Technisch kunnen we allerlei maatregelen nemen en het cybercriminelen zo moeilijk mogelijk maken. Alleen aandacht voor techniek is niet meer voldoende. De zwakste schakel bij incidenten op het vlak van cybercrime blijkt toch altijd de mens. Denk bijvoorbeeld aan het verkeerd omgaan met wachtwoorden of het onbedoeld verspreiden van gevoelige informatie via privémail. Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van de risico’s die er zijn en hier naar handelen.
De zwakste schakel blijkt altijd de mens
Security Management gaat meer aandacht geven aan cybersecurity
In de komende periode gaan we daarom bij Security Management meer aandacht besteden aan het thema cybersecurity, zowel op het vlak van techniek als voor de menselijke factor. Deze maand vertelt Marlies Schamper, werkzaam als specialist in verander- en bewustzijnstrajecten, over hoe we de alertheid van bestuurders, managers en medewerkers in de organisatie kunnen vergroten en ervoor zorgen dat zij ook veilig handelen. Zij pleit in haar bijdrage om hier een continu proces van te maken, gericht op het opbouwen en ondersteunen van een beveiligingspositieve omgeving. Een mening die ik zeker deel!
Praktijkvoorbeeld? Deel het ons!
Heeft u ook een goed praktijkvoorbeeld over de aanpak van cybercrime in uw organisatie en wilt u deze delen met onze lezers? Wellicht kunnen we hier aandacht aan besteden in ons magazine of wilt u een blog schrijven voor onze website en onze nieuwsbrief. Ik ga hierover graag met u in gesprek.
> Bent u al bekend met de digitale versie van ons magazine? Kijk hoe u eenvoudig een digitaal account kan aanmaken