De installatiebranche moet zijn kennis over IP-technologie bijspijkeren. Anders mist de branche de boot. Zo luidt de conclusie van een rondetafeldiscussie bij EuroPAC Alarmcentrale in Oss. Een verslag.
Het was voor het eerst dat vertegenwoordigers van de installatiebranche, de particuliere alarmcentrales en koepelorganisaties op zo grote schaal en zo intensief met elkaar om de tafel gingen om zich gezamenlijk over een lastig vraagstuk te buigen. Een vraagstuk van formaat, want het ging over de toekomst van de particuliere beveiligingsmarkt. Aanleiding: de ontwikkelingen in de internet- en telecomsector gaan zo snel dat die nieuwe technologie de traditionele techniek van de beveiligingswereld links en rechts begint in te halen. Over vijf tot tien jaar zal bijna elke vorm van lijngebonden of draadloze communicatie via IP-technologie verlopen. Wat betekent dat voor de installateurs en de particuliere alarmcentrales? Welke rol ligt er voor de betrokken partijen en hoe kunnen zij gezamenlijk hun positie in de IP-markt versterken? Daarover ging het tijdens de bijeenkomst die EuroPAC in Oss organiseerde. Naast elf installatiebedrijven namen ook brancheverenigingen VEB, Uneto-VNI en VEBON deel aan de discussie.
>> Lees ook Omzetonderzoek PBO’s: Minder mensen, meer techniek
IP-technologie
De veranderende beveiligingspraktijk die door dagvoorzitter Hans Leijendekkers werd geschetst, maakt de urgentie voor de branche duidelijk. De tijd van dedicated analoge aansluitingen om signalen van beveiligingssystemen en brandmeldcentrales bij alarmcentrales te krijgen, loopt ten einde. Met name particulieren kiezen op steeds grotere schaal voor digitale breedbandaansluitingen met IP-technologie. Interessante combi-pakketten voor telefonie, TV en internet tegen steeds lagere prijzen. Daar kan dan ook het beveiligingssysteem wel op, dat is makkelijker en bovendien veel goedkoper dan de ‘dure’ hoogwaardige huurlijnen die uitsluitend voor de datatransmissie voor beveiliging zijn bestemd. Een logische redenering vanuit de klant. Die wil zo min mogelijk technische poespas en wil zoveel mogelijk worden ‘ontzorgd’, liefst door één partij die een totaalpakket levert.
EuroPAC
“Het is een enorme groeimarkt voor kabelaars en internetproviders, maar die techno-evolutie schept een groeiende kloof tussen de IP-wereld en het particuliere beveiligingsdomein”, stelt André Jansen, operationeel directeur van EuroPAC. “Want installateurs worden bij het aansluiten van hun systemen een wereld ingetrokken die zij niet goed kennen. Hun installatie heeft niet langer een exclusief lijntje met een PAC, maar moet kunnen praten met routers waar talloze andere digitale diensten op zitten. Het goed inregelen van installaties op die IP-platforms wordt daardoor steeds ingewikkelder. Installateurs blijven liever van routers af, omdat ze niet weten hoe al die diensten en signalen elkaar beïnvloeden.”
>> Bekijk ook de dossiers PAC en PBO
Beveiligingsinstallatie
Ook het opsporen en oplossen van storingen wordt volgens Jansen steeds lastiger. Want komt een haperend signaal nu door de beveiligingsinstallatie zelf? Of is het een conflict in de router, of een probleem in de internetaansluiting of bij de provider? “Het is soms een moeilijke puzzel. Daar komt bij dat de internetwereld ook heel dynamisch is. Vandaag maakt een klant gebruik van diensten van Ziggo, morgen stapt hij over naar Xs4all en daarna naar Vodafone, afhankelijk van waar hij de beste diensten voor het laagste tarief kan krijgen.”
Beveiliging
Specialiseren is overleven voor alle partijen die professioneel bezig zijn met beveiliging.” Een visie die bijval krijgt van de deelnemende bedrijven die het jaar 2020 als stip op de horizon hebben. Dat lijkt ver weg, maar vijf jaar is zo voorbij. En de opbouw van kennis en het ontwikkelen van opleidingen kost tijd, dus moeten nu snel meters worden gemaakt om de installatiebranche klaar te stomen voor het IP-tijdperk.
ICT
Samen optrekken bij het formuleren van oplossingen en het ontwikkelen van toekomstbestendige producten en diensten is het devies. De deelnemers aan de rondetafeldiscussie vinden het zonder uitzondering essentieel dat de branche zelf initiatief neemt om te voorkomen dat kabelaars en internetbedrijven een steeds groter deel van de veiligheidsmarkt naar zich toetrekken. Want het aanbieden van beveiligingspakketten als onderdeel van moderne ‘domoticadiensten’ door de telecom- en ICT-markt lijkt niet ver weg. Nu al is er bij particulieren en in het midden- en kleinbedrijf sprake van veel doe-het-zelf oplossingen, met compacte alarmsystemen en IP-camera’s, die gewoon op de internetrouter worden aangesloten. Dat zijn geen oplossingen die voldoen aan de kwaliteits- en beschikbaarheidscriteria die in de beveiligingsbranche gelden en die deels ook via de overheid in onder andere CCV-schema’s en richtlijnen worden opgelegd.
PAC
De kracht voor de installatie- en PAC-branche is dat die zich met goed advies en een kwalitatief hoogstaand producten- en dienstenpakket onderscheidt ten opzichte van de telecom- en internetsector. Beveiliging is immers een specialisme, waarmee beveiligingsbedrijven en installateurs decennialang toegevoegde waarde hebben geleverd.
Ron Plat van Comsafe Beveiligingstechniek signaleert een verschil in behoefte tussen het topsegment van het bedrijfsleven aan de ene kant en het MKB en particulieren aan de andere kant. Tijd om de krachten te bundelen en te investeren in kennis van IP-technologie, zodat de branche zijn marktpositie ook in 2020 kan behouden en samenhangende diensten en productenpakketten met continuïteitswaarborg kan leveren.
IP-samenleving
De initiatiefnemers van EuroPAC kijken tevreden terug op een geslaagde ‘ronde tafel’. Het was een eerste stap van de installatiebranche, PAC’s en koepelorganisaties naar een mind shift in de beveiligingswereld. Niet afwachten maar de uitdaging oppakken om liefst op korte termijn het aanbod van producten en dienstverlening beter af te stemmen op de behoeften in de IP-samenleving. De standpunten zijn gepeild en de marktpartijen willen snel een vervolg geven aan de bijeenkomst met een beleidsvisie voor kennisverbetering en productinnovatie.