De stichting Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW) treft voorbereidingen om vanaf 3 november huiseigenaren en huurders bewust te maken van mogelijke maatregelen tegen woninginbraak. De stichting is een samenwerkingsverband tussen commerciële partijen en het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
De stichting heeft zich tevens ten doel gesteld om de vele initiatieven die al ontplooid worden op het gebied van inbraakpreventie te bundelen om zo een compleet platform te bieden aan de geïnteresseerde consument. Naast het Ministerie van Veiligheid en Justitie zijn Abloy, De Raat Security Products, SecuProducts en Verisure er in vertegenwoordigd.
Momenteel wordt een uitgebreid onderzoek gestart naar de grote emotionele gevolgen die een woninginbraak, ook vele maanden na de gepleegde inbraak, kan hebben op de bewoners.
Tijdens de campagne worden consumenten gestimuleerd om eens door de ogen van een inbreker naar hun huur- of eigen woning te kijken.
De commerciële partijen roepen doe-het-zelfwinkels, sleutelspecialisten, beveiligingsbedrijven en ijzerwarenwinkels op om zich in de actieperiode extra te laten gelden door bijvoorbeeld acties, aanbiedingen en kortingen op artikelen die inbraak en diefstal tegengaan.